De Telegraaf publiceerde gisteren als eerste een item over de tegenvallende bezoekwaardering van Wildlands Emmen. Directeur Frankwin van Beers onderkent de aanloopproblemen, maar vraagt ook om een beetje geduld met het volledig nieuwe concept voor de Nederlandse markt. Er worden inmiddels aanpassingen gemaakt om de bezoekervaringen te verbeteren. De Telegraaf publiceerde gisteren als eerste een item over de tegenvallende bezoekwaardering van Wildlands Emmen. Directeur Frankwin van Beers onderkent de aanloopproblemen, maar vraagt ook om een beetje geduld met het volledig nieuwe concept voor de Nederlandse markt. Er worden inmiddels aanpassingen gemaakt om de bezoekervaringen te verbeteren.

De kritiek spitst zich vooral toe op:

  • Te weinig dieren te zien
  • Relatief hoge prijs voor hetgeen er wordt geboden. (entreekaartje € 30,-)
  • Lange wachtrijen
  • Toegankelijkheid had wat beter gekund voor zo'n nieuw park

Van tevoren werd ook gewaarschuwd voor de reistijd die mogelijk beperkend zou zijn. Daar blijkt de bezoeker in de praktijk minder moeite mee te hebben. Zie ook: TV-nieuwsitem bij EenVandaag Wildlands Adventure Zoo op beoordelingssite Zoover [caption id="attachment_43047" align="alignright" width="300"]Nederland, Emmen, 18-03-'16; Koning Willem-Alexander opent het nieuwe Wildlands Adventure Zoo Emmen. Foto: Kees van de Veen Koning Willem-Alexander in de bootjesattractie - themazone Jungola.
Foto: Kees van de Veen[/caption] Nieuw concept Een belangrijk kritiekpunt op diverse recensiewebsites is dat bezoekers te weinig dieren zien. Dat heeft deels te maken met de nieuwe opzet van het park waarin dieren veel meer ruimte en vrijheid hebben. Maar ook met het nieuwe concept, waarbij bezoekers worden meegenomen in een reis rond de wereld. Daarin spelen niet alleen de dieren een rol, maar maken ook attracties en shows onderdeel uit van het reisverhaal. Woordvoerder Hanneke Wijshake merkt op: "We komen vanuit een situatie waarin 'Emmen' alleen een dierentuin was, en voor veel mensen bepaalt dat ook het verwachtingspatroon. We noemen ons nu een 'themapark'. (red.: 'pretpark' mogen we het zeker niet noemen). Dat is voor een deel van het publiek nog even wennen. In de naam van het park staat het woord 'Adventure' ook niet voor niets voor het woord 'Zoo'. In de marketingcampagne hebben we daar aandacht aan besteed, maar die boodschap is nog niet helemaal geland." Er zijn ook situaties die, naar aanleiding van de kritiek, worden onderkend en aangepast. Dieren kiezen soms speelplekken uit die net buiten het zicht van het publiek liggen. In dat soort gevallen wordt bekeken of er met landscaping een betere zichtlijn kan worden gecreëerd. Ook de beslissing om geen informatiebordjes te plaatsen wordt herzien. Nu is de informatievoorziening alleen nog via en app op de smartphone beschikbaar. Wijshake: "Nog lang niet iedereen is bereid, of in staat, om de app te installeren." Het nieuwe concept vraagt ook om een andere manier om het park te bezoeken. Wijshake: "Waar je in 'dierentuinen oude stijl' langs de hokken liep, is Wildlands meer een safarivorm. Soms moet je ook echt op zoek naar de dieren die op verschillende plekken eten, spelen of een rustig plekje opzoeken om en dutje te doen." Eerste ervaringen van het park zelf Alhoewel het park geen exacte cijfers wil geven over het aantal bezoekers tot nu toe, is men niet ontevreden over de start. In de eerste maand werd het aantal van 100.000 bezoekers in ieder geval overschreden. Rondom Pasen bleek dat het - deels overdekte - park toch wel weersafhankelijk is. In de afgelopen meivakantie liepen de bezoekcijfers soms al richting de maximumcapaciteit van het park (tussen de 9.000 en 14.000 bezoekers per dag.) met de bijbehorende rijen en drukte rond de attracties. Uit het eerste interne onderzoek kwamen ook al enkele 'problemen' naar boven, zoals het ontbreken van de bordjes met informatie. Wat vooral als positief en verrassend wordt ervaren zijn de attracties. De boottocht door de jungle wordt als heel relaxed en ontspannen ervaren - onderweg krijg je een verhaal te horen. De Safaritocht door de Serenga is vooral spannend en telkens weer anders omdat de dieren onderweg grotendeels 'het verhaal' bepalen. De 4D ride is in trek bij de thrillseekers. Wat ook hoog gewaardeerd wordt zijn de zones waar de dieren en mensen heel dicht bij elkaar komen. Zo kun je echt letterlijk oog in oog komen te staan met de dieren. Dat is o.a. het geval bij de maki's, de pinguins en de prairiehondjes (die langzaamaan steeds minder schuw worden). Meer informatie: www.wildlands.nl