Afgelopen week werd het al bekend gemaakt door Henk Jan Beltman, de oprichter van Tony Chocolonely. Deze chocoladefabrikant wil een chocoladefabriek met achtbaan realiseren in Amsterdam Noord. Het achterliggende doel wordt op de website bekend gemaakt; de wereld beter maken door slaafvrije chocolade. Het middel is een attractie. Afgelopen week werd het al bekend gemaakt door Henk Jan Beltman, de oprichter van Tony Chocolonely. Deze chocoladefabrikant wil een chocoladefabriek met achtbaan realiseren in Amsterdam Noord. Het achterliggende doel wordt op de website bekend gemaakt; de wereld beter maken door slaafvrije chocolade. Het middel is een attractie.visual_chocoladepret_01

De initiatiefnemers denken drie jaar nodig te hebben om de plannen te realiseren en de fabriek te openen. Er wordt gerekend op 500.000 bezoekers op jaarbasis. En wat de Heineken Experience is voor bier wil De Chocoladefabriek bereiken rondom chocola. (zie ook toelichting op Marketingonline.nl) Attractie met een missie Tony Chocolonely wil niet alleen mensen vermaken, maar vermaak gebruiken om een doel te bereiken, zoals ook verwoord op d website: "Als je de cacao-industrie wilt veranderen en daar chocoladefans bij wilt betrekken, dan heb je best veel uit te leggen. Want bij chocolade maken komt veel kijken. Laat staan bij chocolade 100% slaafvrij maken. Tuurlijk vertellen we hierover via onze ongelijk verdeelde reep, op de wikkel en zelfs de binnenkant ervan, via onze Tony’s Talks, via social media, in ons jaarFAIRslag en tijdens onze jaarlijkse FAIR. Maar waar een bericht over traceerbare cacaomassa en cacaoboter een paar duizend mensen bereikt, bereikt een bericht over een chocoladefabriek waar je zelf mag komen ruiken en proeven, het verhaal van chocolade leert in een ritje in een achtbaan door de fabriek, een paar miljoen mensen. Zo simpel is ‘t." Red.: Ook in Alkmaar wordt toegewerkt naar een chocolade-experience door fabrikant Dobla. Lees het hele verhaal over de Chocolonely-missie op: www.tonyschocolonely.com