De Fiets- en Wandelbeurs (20 en 21 februari) in de Jaarbeurs Utrecht vestigde een nieuw bezoekrecord: 23.762. De Jaarbeurs was tegelijkertijd ook gastheer van de Motorbeurs. Daar kwamen in vier dagen tijd 96.822 mensen op af. Waar Nederlandse regio's massaal vertegenwoordigd waren op de Fiets- en Wandelbeurs, lijkt het animo voor een motorvriendelijke profilering een stuk beperkter. De Fiets- en Wandelbeurs (20 en 21 februari) in de Jaarbeurs Utrecht vestigde een nieuw bezoekrecord: 23.762. De Jaarbeurs was tegelijkertijd ook gastheer van de Motorbeurs. Daar kwamen in vier dagen tijd 96.822 mensen op af. Waar Nederlandse regio's massaal vertegenwoordigd waren op de Fiets- en Wandelbeurs, lijkt het animo voor een motorvriendelijke profilering een stuk beperkter. Nieuwe locatie in Utrecht bevalt

Dit jaar vond de Fiets- en Wandelbeurs voor het eerst plaats in de Jaarbeurs Utrecht (vorig jaar nog in RAI Amsterdam) De 23.762 bezoekers betekende een stijging van 4.812. De Fiets en Wandelbeurs werkte bij deze editie nauw samen met de nieuwe e-bike Xperience. Langs het lange testparcours waren diverse aanbieders van fietsvormen aanwezig, zodat de bezoeker niet alleen kon kijken, maar ook uitproberen. Zie ook ons artikel over de loopfiets Veel aandacht voor binnenlandse vakanties Zoals al eerder aangekondigd waren er veel Nederlandse toeristische regio's vertegenwoordigd op deze beurs. Wat wel opvalt is de mate van organisatie binnen de diverse provincies. Zo kiezen o.a. Gelderland, Overijssel en Drenthe voor een duidelijke profilering als provincie, met een eigen huisstijl. Daarbinnen kunnen diverse deelregio's en gemeenten zich dan weer profileren. Andere provincies stonden verdeeld over de beurs met een stand van een deelregio of gemeentelijk samenwerkingsverband. Ook diverse buitenlandse partijen hebben de Fiets- en Wandelbeurs ontdekt en profileren zich hier als fiets- en/of wandel-land. Een beeldoverzicht: [gallery link='file' ids="41535,41536,41537,41538,41539,41540,41541,41542,41543,41544,41545,41546,41547,41548,41549"] De grote drukte bleek sommige standhouders te overvallen waardoor de voorraad aan brochures voor sommigen al op zaterdag volledig was weggegeven. Tijdens de Fiets- en Wandelbeurs werd ook de campagne van de Meimaand Fietsmaand officieel gelanceerd, met de provincie Gelderland als 'gastheer van 2016'. Maar ook de andere provincies zullen profiteren van het evenement. Meer informatie: www.fietsenwandelbeurs.nl motorbeurs1Motorbeurs doet goede zaken De MOTORbeurs begon al op donderdag en trok in totaal 96.822 bezoekers. Dat was net ietsje meer dan in 2015. Onder de Motorrijders zijn diverse doelgroepen te onderscheiden, met eigen motortypes. De meerderheid van de bezoekers rijdt een (super)sport motor, de tourmotor staat op twee en de allroad/offroad en streetmotor delen de derde plek. Onder de standhouders is het segment 'toerisme' beperkt tot 51 deelnemers. In tegenstelling tot de Fiets- en Wandelbeurs zijn hier geen Nederlandse regio's te vinden die zich profileren als ideaal toeristische regio voor motorliefhebbers. Wellicht heeft dat ook te maken met de veel grotere actieradius van motoren, die al binnen 2 uur in de Ardennen kunnen zijn.  Wel zijn er veel organisaties te vinden die motorreizen organiseren; en diverse, vooral buitenlandse, hotels die zich als 'motorvriendelijk' profileren. Veel landelijke toertochten worden door de KNMV verenigingen georganiseerd of onderling, via digitale middelen, afgesproken. Binnen Nederland zijn motorrijders wel zeer welkom bij de circuits (o.a. Assen en Zandvoort) en motorevenementen, die op deze beurs al een voorproefje geven van hun activiteiten in het komende jaar. De KNMV heeft 50.000 leden (en 280 aangesloten motorclubs); en dat aantal is de afgelopen jaren licht gedaald. Er zijn zo'n 600.000 motorrijders in Nederland, waarvan het overgrote deel de motor recreatief gebruikt. Meer informatie: www.motorbeursutrecht.nl