De marketing in recreatie en toerisme is sterk veranderd door de opkomst van het internet en mobiele technologie. Veel informatie kan online worden gevonden. Toch is het streven naar een papierloze marketing soms wat doorgeschoten. Inmiddels ontstaan er mooie nieuwe producten waarbij online en offline elkaar prima versterken. De marketing in recreatie en toerisme is sterk veranderd door de opkomst van het internet en mobiele technologie. Veel informatie kan online worden gevonden. Toch is het streven naar een papierloze marketing soms wat doorgeschoten. Inmiddels ontstaan er mooie nieuwe producten waarbij online en offline elkaar prima versterken. Volgens de initiatiefnemers van website Flyeralarm ontstaan er juist steeds meer nieuwe mogelijkheden voor marketinginstrumenten met drukwerk als basis. Waar je vroeger met een knip-en-plak schetsontwerp naar een drukkerij ging, kun je tegenwoordig, dankzij online hulpprogramma's zelf je ontwerp maken en uploaden. Zo heeft ook de drukwerksector baat bij de online ontwikkelingen. Bovendien is de doorlooptijd van een bestelling ook aanzienlijk versneld. [caption id="attachment_40853" align="alignright" width="300"]kaart vakantiebeurs plattegrond van de vakantiebeurs (intensief gebruikt)[/caption] Niet iedereen werkt digitaal Dat folders, magazines en brochures nog altijd gewenst zijn, zagen we afgelopen dagen op de vakantiebeurs. Het begint al met de beursplattegrond die door de Vakantiebeurs zelf wordt uitgedeeld. Natuurlijk is er inmiddels ook een vakantiebeurs-app. Maar een uitvouwbare plattegrond blijft voor het vinden van je route nog altijd de handigste optie. Ook de volle tassen; soms zelf boodschappenkarretjes vol, laten zien dat nog altijd veel mensen kiezen voor informatie op papier. De moderne marketeer doet er verstandig aan om goed te kijken naar de plus- en minpunten van de verschillende on- en offline uitingen. Door de online ontwikkelingen zijn er veel nieuwe opties bij gekomen. Het voorbeeld van een plattegrond laat wel zien dat er ook situaties zijn waarin print gewoon praktischer is. On- en offline sychroniseren Waar het in de praktijk nog wel eens mis gaat gaat bij het ontwikkelen van marketinguitingen is dat de online en offline uitingen slecht op elkaar aansluiten. Dat begint al bij de huisstijl. Vaak is de ontwerper van een website een ander persoon dan de dtp-er van het drukwerk. Een goede regie op de complete marketing is daarom van groot belang. Door gebruik te maken van koppelingen en verwijzingen kun je de totale marketingkracht zelfs versterken. enkele praktijkvoorbeelden: RVNLND-cover-plano-2015-HRPapieren magazine Mensen zijn zintuigelijke wezens; digitale marketinginstrumenten appelleren vooral aan zicht. Maar juist in de recreatiebranche draait het om de totaalervaring, waarbij horen, ruiken, proeven en voelen een cruciale rol spelen. Een glossy mailing waarbij je de drukinkt nog kan ruiken, maakt nog steeds indruk; ook bij adverteerders. Juist nu steeds meer mailingen digitaal worden verspreid, vergroot een papieren maling de attentiewaarde. Een mooi voorbeeld is het RVRNLND magazine die in de regio Rivierenland jaarlijks verspreid wordt in een oplage van 60.000 stuks. Een dergelijk magazine wordt ervaren als een kwaliteitsblad waarmee je op de bank naar inspiratie bladert. Zelfgemaakte placemats enkele jaren geleden had restaurant Burgemeestershuis in Amersfoort een succesvolle actie met hun papieren placemats. Gasten, en dan met name kinderen, veranderden tussen de gangen door hun placemat in een tekening. De mooiste werden opgehangen, maar het is ook makkelijk te plastificeren en als cadeau mee te geven. Uiteraard met logo en contactgegevens. menukrant albronAugmented reality Een bijzondere optie is het zogenaamde 'augmented reality' wat Albron doet in de restaurants van Center Parcs. Gasten scannen met hun smartphone de papieren menukaart en worden vervolgens meegenomen in filmbeelden die ze de andere restaurants of attracties van het park digitaal laten beleven. Verjaardag mailing Is een van uw gasten jarig tijdens zijn bezoek? Wat let je om vlak voor zijn verjaardag een persoonlijke uitnodiging te sturen op glossy papier, eventueel met een aanbieding?