Op 21 januari aanstaande vindt in de Stadsgehoorzaal Leiden de zesde Dag van de Citymarketing plaats. De vakdag, van professionals voor professionals, is geheel nieuw van opzet. Organisator Netwerk Citymarketing ziet een positieve ontwikkeling van steeds grotere professionalisering in het veld en legt daarom de lat voor het kennisevenement op gepaste wijze hoger. Op 21 januari aanstaande vindt in de Stadsgehoorzaal Leiden de zesde Dag van de Citymarketing plaats. De vakdag, van professionals voor professionals, is geheel nieuw van opzet. Organisator Netwerk Citymarketing ziet een positieve ontwikkeling van steeds grotere professionalisering in het veld en legt daarom de lat voor het kennisevenement op gepaste wijze hoger. citymarketingProfessionalisering citymarketing Branding, coproductie, merkstrategie, place making: onderwerpen die Nederlandse steden en gebieden anno 2016 intensief bezighouden en waarmee een nadrukkelijk profilering wordt gezocht. Uit de uitkomsten van de tweede Nationale Citymarketing Monitor, uitgevoerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam en ondersteund door de Stichting Netwerk Citymarketing, blijkt ook duidelijk dat in Nederland een professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden in het vak van citymarketeers. Nieuwe opzet Dag van de Citymarketing Aanleiding genoeg voor de Stichting Netwerk Citymarketing om de jaarlijks terugkerende Dag van de Citymarketing hierop aan te passen. Martijn Bulthuis, citymarketeer Leiden en bestuurslid van Netwerk Citymarketing stelt: “De wereld van citymarketing verandert. Dat betekent dat de Dag van de Citymarketing de lat hoger moet leggen. De dag moet een daadwerkelijke bijdrage leveren en van toegevoegde waarde zijn voor citymarketeers, overheid en belangstellenden. Het rendement van deelname moet duidelijk zijn”. Programma De Dag van de Citymarketing heeft zich daarom ten doel gesteld om enerzijds te informeren over huidige en toekomstige ontwikkelingen, en anderzijds een concrete bijdrage te leveren aan de toekomstige strategiebepaling van deelnemende partijen. Het interactieve programma van donderdag 21 januari is inspirerend, dynamisch en uitdagend. Op het evenement ontmoet de sector elkaar, zijn er vier hoogwaardige keynote speakers, een industry battle, wordt er kennis en ervaring uitgewisseld en worden als vanouds de Netwerk Citymarketing Awards uitgereikt. De Awards blijven een belangrijk onderdeel van de Dag van de Citymarketing, maar ook hier is voor een andere aanpak gekozen. De deelnemers spelen een actieve rol in het bepalen wie van de genomineerden de meest significante marketingbijdrage in het vakgebied heeft geleverd. Sprekers Passend bij de nieuwe visie zijn vier topnotch sprekers uitgenodigd.
  1. Prof.dr.ir. Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Zij gaat met de deelnemers in debat over welke lessen kunnen worden getrokken uit de ontwikkelingen in de retailbranche in relatie tot citymarketing.
  2. Jos Vranken, directeur van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, zal spreken over HollandCity en het belang hiervan voor lokale citymarketingorganisaties en hoe deze hierop in kunnen spelen.
  3. Alex Sievers van Beyond now gaat in zijn presentatie dieper in op leefstijlen in relatie tot vastgoedontwikkeling.
  4. Vierde spreker is Marit Høvik Hartmann, Director of Communications and Marketing van de Oslo Business Region. Tijdens de Dag van de Citymarketing focust zij zich op het internationale perspectief: “Cities must invest in both reality and perception to strengthen their brand. Still many confuse city branding with marketing alone. And on top of that, set their KPIs towards performance, not perception. The Oslo Brand Management model tries to get out of the mess, bringing clarity to operational and governance matters.”
Meer informatie: www.netwerkcitymarketing.nl