In onze serie over toegankelijk toerisme kijken we dit keer naar de situatie in Duitsland. Daar wordt gesproken over ‘Barrièrevrij’. Het Duits verkeersbureau geeft aan dat het land een hoog niveau heeft van voorzieningen voor mensen met een beperking. De invulling van vakanties voor deze doelgroep wordt vooral aan de markt (touroperators, accommodaties en attracties) overgelaten. In onze serie over toegankelijk toerisme kijken we dit keer naar de situatie in Duitsland. Daar wordt gesproken over ‘Barrièrevrij’. Het Duits verkeersbureau geeft aan dat het land een hoog niveau heeft van voorzieningen voor mensen met een beperking. De invulling van vakanties voor deze doelgroep wordt vooral aan de markt (touroperators, accommodaties en attracties) overgelaten.

Het Duits verkeersbureau brengt vraag en aanbod bij elkaar met een micro-website waarop de informatie over ‘barrièrevrije’ uitstapjes wordt gebundeld. Ook ziet het bureau een rol voor zichzelf weggelegd om te bemiddelen tussen touroperators en goed toegankelijke attracties en voorzieningen. Er is geen actief programma vanuit het verkeersbureau (zoals we eerder bij Toerisme Vlaanderen zagen) om ondernemers actief te ondersteunen bij het realiseren van voorzieningen. Dat wordt in Duitsland vooral overgelaten aan de organisatie NATKO. [caption id="attachment_38636" align="alignright" width="300"]screenshot van de inspriratiekaart screenshot van de inspriratiekaart[/caption] Richting de consument Het Duits verkeersbureau onderhoudt een meertalige pagina voor toegankelijk toerisme, waaronder ook een Nederlandstalige versie. Op deze microsite vinden we vooral inspiratie. Er is een bijzonder ruim aanbod van activiteiten die werk hebben gemaakt van toegankelijkheid. Vanaf de homepage is het niet mogelijk om snel een selectie te maken op de soort beperking; bijvoorbeeld ‘met een rolstoel’ of ‘geschikt voor mensen met een visuele beperking’. Wie doorklikt op de attracties krijgt daar vaak wel de benodigde aanvullende informatie. Er is o.a. wel een filter toe te passen op het soort attractie dat je wilt bezoeken, bijvoorbeeld: natuur, attractieparken, actie, cultuur en musea. De toegankelijke attracties worden ook weergegeven op een overzichtskaart, die handig te bedienen is. Bijzonder nuttig is de 30 pagina’s dikke brochure die wat meer ondersteunende informatie geeft (o.a. over transport) en per regio de highlights, praktische oplossingen en doorlinks aangeeft. Deze brochure is beschikbaar in het Engels. Ook aardig om te vermelden is dat Duitsland een systeem kent van toegankelijke toiletten. Mensen die op bezoek zijn met een rolstoel kunnen een sleutel aanvragen waarmee ze selectief (voor mensen met een sleutel) openbare toiletten kunnen openen. Meer informatie: Toegankelijke microsite op Germany.Travel [caption id="attachment_38637" align="alignright" width="267"]NATKO houdt rekening met de diverse aspecten van een toegankelijke vakantie NATKO houdt rekening met de diverse aspecten van een toegankelijke vakantie[/caption] Ondernemersondersteuning Zoals hiervoor al vermeld zorgt de organisatie NATKO voor ondersteuning aan regionale toeristenorganisaties, attracties en ondernemers. Dat gebeurt o.a. door het aanbieden van cursussen en trainingen. Deze organisatie is veel inhoudelijker gericht op het wegnemen van barrières dan het Duits Verkeersbureau. Op de website zijn dan ook diverse checklisten (auf Deutsch) beschikbaar voor diverse beperkingen (o.a. rolstoel, visueel, gehoor) NATKO heeft berekend dat er in Duitsland zo’n 7 miljoen mensen afhankelijk zijn van extra voorzieningen tijdens hun vakantie; voor Europa ligt dat aantal op 50 miljoen. Naast kennisondersteuning is NATKO ook zichtbaar op diverse grote beurzen voor toerisme en toegankelijkheid. Meer informatie: NATKO, Turismus für Alle Voor meer artikelen over de aanpak van toegankelijkheid: #toegankelijkheidperland