Preston Palace, het themahotelconcept dat ooit door Hennie van der Most werd bedacht, pakt weer uit met een opzienbarend project; de realisatie van de de grootste stoomlocomotief (replica) van ons land.  Na ruim 2 jaar werkplaats, en een aanzienlijke investering, krijgt ‘The Loc 6313’ een prominente plek in het hart van het bedrijf. Het wordt een aparte, unieke en tot de verbeelding sprekende beleving. Preston Palace, het themahotelconcept dat ooit door Hennie van der Most werd bedacht, pakt weer uit met een opzienbarend project; de realisatie van de de grootste stoomlocomotief (replica) van ons land.  Na ruim 2 jaar werkplaats, en een aanzienlijke investering, krijgt ‘The Loc 6313’ een prominente plek in het hart van het bedrijf. Het wordt een aparte, unieke en tot de verbeelding sprekende beleving.THE LOC 6313 lrTreinen-thema

Zelfs bij het Spoorwegmuseum zijn ze onder de indruk van de levensechte replica, die tot in detail is nagebouwd uit hout en kunststof. ‘We zijn constant op zoek naar geschikte thema’s die als decoratie kunnen dienen voor Preston Palace. Het thema “treinen” stond al langer bij ons op het lijstje, en dit wordt nu gerealiseerd in één van de verkeersgangen van Preston Palace. Opnieuw een prachtige beleving voor onze gasten’, aldus Carlo Slag, mede-eigenaar van Preston Palace. 2 jaar (vak)werk Bij het all-inclusive horecabedrijf gaat men geen enkele uitdaging uit de weg. De locomotief is door eigen vakmensen vervaardigd aan de hand van de door het Spoorwegmuseum beschikbaar gestelde tekeningen, foto’s en een gedetailleerd schaalmodel. Het gehele project heeft ruim 2 jaar in beslag genomen en veel van de creativiteit en doorzettingsvermogen van de werknemers gevraagd. Geschiedenis De stoomloc uit de serie 6300, de grootste tenderloc die NS ooit heeft gehad, was bedoeld om de zware kolentreinen uit Zuid Limburg te trekken naar het industriële westen. De afmetingen van ‘De Beul’ zijn 17,5 mtr. lang en 4,5 mtr. hoog en was daarmee één van de grootste tenderlocomotieven die in Europa gereden hebben. Bovendien was dit de laatste loc. serie die de NS heeft laten vervaardigen. Van de totaal 22 stuks, is er slechts één exemplaar bewaard gebleven bij het Spoorwegmuseum, maar deze is helaas niet te bezichtigen voor publiek. Terugkeer Geschiedenisboeken er op naslaand, leert ons, dat er één van de locomotieven; de 6313, vermist is geraakt en nooit is teruggevonden. Er doen zich allerlei verhalen hierover de ronde, maar tot nu toe geen spoor van de 6313! Laat het bij realisatie van dit project nu zo zijn, dat deze stoomlocomotief 6313 zo opeens, na 70 jaar, bij Preston Palace weer opduikt. sterrendak preston palaceNiet rendabel Tijdens een zwembad studiereis in 2014 werd dit project al aangekondigd. Het was destijds al bekend dat de investering van een dergelijk project normaal nooit terugverdiend zal worden. Het past in de filosofie van Preston Palace om af en toe van dit soort investeringen te doen om daarmee uniek en onderscheidend te blijven. Een ander voorbeeld van zo'n investering is het sterrendak in het zwembad. Indrukwekkende verhuizing De verhuizing wordt een flinke klus die tot in de puntjes wordt voorbereid. Het onderstel komt in z’n geheel per dieplader aan, de rest (machinistenhuis, kolenbak, etc.) in aparte onderdelen. Deze worden bij Preston Palace opnieuw in elkaar gezet en de complete locomotief (17,5 mtr.!) wordt per telekraan over het hotel op z’n plek gezet. Een indrukwekkend schouwspel! Meer informatie: www.prestonpalace.nl