Zowel de Vlaamse kust als de provincie (Belgisch) Limburg maakten vandaag de balans op van de afgelopen toeristische zomer. De ondernemers aan de kust waren vrijwel unaniem positief; op het kleine dipje in september na. In Limburg constateerde 79% van de ondernemers de eerste 8 maanden van het jaar een groei of stabilisatie. Zowel de Vlaamse kust als de provincie (Belgisch) Limburg maakten vandaag de balans op van de afgelopen toeristische zomer. De ondernemers aan de kust waren vrijwel unaniem positief; op het kleine dipje in september na. In Limburg constateerde 79% van de ondernemers de eerste 8 maanden van het jaar een groei of stabilisatie.

De kust

[caption id="attachment_15458" align="alignright" width="293"]Vlaamse Kust  (c) Toerisme Vlaanderen Vlaamse Kust (c) Toerisme Vlaanderen[/caption] De toeristische actoren aan de Kust zijn tevreden over het zomerseizoen. “ De toeristische sector is positief en de ondernemers zijn enthousiast over de voorbije zomer. Zowel bij het dagtoerisme als het verblijfstoerisme bevestigt de Kust als een sterk merk en als dé belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. In totaal hebben ongeveer 7,6 miljoen dag- en verblijfstoeristen deze zomer een bezoek gebracht aan de Kust. “ De dynamiek aan de Kust is duidelijk voelbaar. Alle kustgemeenten zorgen voor unieke evenementen. Op vlak van innovatie zijn de nieuwe strandbars een voltreffer. Het toerisme aan de Kust stelt vast dat ook het consumptiegedrag positief evolueert”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. Afhankelijk van het weer Net zoals vorig jaar waren de zomermaanden juli en augustus typisch Belgisch. Juli kende een warme, zonnige start, maar mooie dagen werden afgewisseld met wisselvalliger weer. Ook augustus begon mooi, maar kende regelmatig minder zonnige dagen. De toerismebarometer met mobiele telefoniedata ontwikkeld door Westtoer, Agentschap Wegen & Verkeer en Proximus toont dat er zelfs zonder grote uitschieter ongeveer 7,6 miljoen toeristen één of meerdere dagen aan de Kust waren in juli en augustus. De topdagen vielen in augustus. Op zondag 2 augustus, het weekend van 8 en 9 augustus en zaterdag 22 augustus waren er per dag telkens tot 470 000 dag- en verblijfstoeristen aan de Kust. Treinvervoer De NMBS klokte deze zomer af op 2 miljoen treinreizigers naar en van de populairste kuststations. Oostende mocht hierbij de meeste treinreizigers ontvangen, gevolgd door Blankenberge. NMBS zette bijkomende treinen in naar de populaire toeristische bestemmingen om deze reizigers comfortabel te vervoeren. Tevreden ondernemers Ook bij de ondernemers zijn er enkel positieve geluiden. De hotels aan de Kust noteren sterke cijfers in beide zomermaanden, met een kleine dip in de tweede helft van augustus. De sector van de vakantiewoningen noteert een behoorlijke zomer, met een status quo tot lichte vooruitgang. Ook de campingsector vermeldt een sterk seizoen met een gunstige eindbalans. De kustattracties scoren goed tot zeer goed, zowel in de maand juli als in augustus. De attracties bevestigen als een uitstekend alternatief bij minder zonnige dagen. Meer informatie: www.westtoer.be [caption id="attachment_34213" align="alignright" width="285"]fietsers in Belgisch Limurg fietsers in Belgisch Limburg[/caption]

Limburg

De eerste acht maanden van 2015 waren uitstekend voor het toerisme in Belgisch Limburg. Dat blijkt uit een uitgebreide bevraging van Toerisme Limburg. 79% van de ondervraagde Limburgse logieshouders geeft aan dat ze evenveel of meer gasten ontvingen dan in 2014. 38,5% spreekt zelfs van een verbetering. “Een teken dat we de positieve trend van vorig jaar kunnen vasthouden. 2014 was ook al een sterk jaar, met de hoogste stijging van overnachtingen sinds 1999. Bovendien blijken ook de cijfers voor de dagattracties heel positief. 67% van hen geeft aan dat ze de eerste acht maanden beter doen dan in dezelfde periode vorig jaar,” aldus Limburgs gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens. Sterke zomer Limburg kende ook een enorm sterke toeristische zomer. Een spectaculaire 39% van de logieshouders geeft voor juli en augustus een stijging van het aantal gasten aan. Een positieve trend die zich weerspiegelt in alle vormen van logies: van hotels en B&B’s over kampeerlogies tot vakantieparken en -woningen. Wanneer we die tendens extrapoleren naar de hele sector, komen we op zo’n 1,2 miljoen overnachtingen voor juli en augustus alleen. Ook de attracties scoren goed. 83% van de uitbaters geeft aan dat deze zomer even goed of zelfs beter was dan die van vorig jaar. Zo tekende Domein Bokrijk 6% meer bezoekers op in zijn Openluchtmuseum en zelfs 7% meer in ‘De sixties’ waar de tentoonstelling ‘Muziek in De sixties’ loopt. Ook de Bokrijkdagen op zondag kenden meer bezoekers dan in 2014. Rol van evenementen In deze positieve cijfers speelde het goede zomerweer natuurlijk een rol, net zoals de viering van 20 Jaar Fietsparadijs Limburg en druk bezochte evenementen zoals Pukkelpop en het WK BMX. Het was ook het eerste jaar dat Toerisme Limburg met instapcampagnes werkte: gezamenlijke marketingacties die logieshouders en private toeristische ondernemers de kans geven om tegen betaalbare prijzen hun marketingbereik aanzienlijk te vergroten. Zo relateerden bijvoorbeeld vakantiewoning Twinstone Lodge in Genk (+ 40%) en hotel Aldeneikerhof in Maaseik hun stijging specifiek aan de opgedreven publiciteit via instapcampagnes van Toerisme Limburg. Een andere reden voor de stijging werd ook gevonden in het nieuwe online boekingsysteem dat Toerisme Limburg onlangs lanceerde en waarvan ook kleinschalige logies gebruik kunnen maken. Naar een goede nazomer De zomerboekingen zijn goed voor één derde van alle overnachtingen in het jaar. “We mikken nu ook op een goed najaar. We zetten al een tijdje in op seizoensverlenging. Waarbij we Limburg profileren als een 365-dagen-per-jaar vakantiebestemming. Dat is ook nodig. 35,5% van onze logiesuitbaters ziet een toename van het aantal last-minuteboekers. Om op die ‘late beslissers’ in te spelen, moeten we continu top of mind zijn als dichtbijbestemming. Daarom pakken we dit najaar ook uit met tal van campagnes, zoals een nazomerbrochure, een actie rond de Limburgse mijnstreek en een campagne rond ons ruiter- en menroutenetwerk. Want Limburg heeft toeristen zoveel te bieden: het hele jaar rond,” besluit gedeputeerde Igor Philtjens. Meer informatie: www.toerismelimburg.be