De doorsnee Nederlander neemt veel eten en drinken mee tijdens een dagje uit naar een attractiepark, dierentuin of museum: jaarlijks zo’n 145 miljoen euro aan potentiële horeca-omzet. Consumpties op vrijetijdslocaties worden vaak als duur ervaren. Dat blijkt uit onderzoek dat GfK in opdracht van ABN AMRO heeft verricht. De doorsnee Nederlander neemt veel eten en drinken mee tijdens een dagje uit naar een attractiepark, dierentuin of museum: jaarlijks zo’n 145 miljoen euro aan potentiële horeca-omzet. Consumpties op vrijetijdslocaties worden vaak als duur ervaren. Dat blijkt uit onderzoek dat GfK in opdracht van ABN AMRO heeft verricht. fod in parken1Prijsgevoeligheid

Ruim 70 procent van de bezoekers die eten en/of drinken meenemen noemt de hoge prijs op locatie als belangrijkste reden. Voor 84 procent van de bezoekers die geen consumpties kopen in een attractiepark of dierentuin zou een lagere prijs reden zijn dit wel te doen. Bij musea geldt dit voor 50 procent. ABN AMRO denkt dat dit kansen biedt voor locaties om hun foodomzet te verhogen. Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aanbod met goedkopere, maar kwalitatief goede (huis)merken. Ook een betere informatievoorziening kan de bezoeker overhalen meer consumpties op locatie te kopen. Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen. Dit maakt het mogelijk het aanbod actiever promoten en de prijsbeleving verbeteren, onder meer met package deals die het voordeliger maken op locatie te consumeren. Maar ook met informatie over de voedingswaarde en herkomst van producten. food in parken2Van tussendoortje naar foodbeleving Beleving, vers, lokaal en ambachtelijk spelen een steeds grotere rol in het consumptiegedrag. “Dit biedt kansen voor de groothandel om zich te onderscheiden, ook tijdens een dagje uit. Zij kunnen met hun kennis van de lokale markt een optimaal en uniek lokaal assortiment samenstellen dat aansluit bij de identiteit en sfeer van het park of museum. Een kloppend, herkenbaar en verrassend productverhaal dat goed samensmelt met het dagje uit maakt prijs minder belangrijk”, zegt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. “Steeds meer partijen in de foodketen kopen en produceren hun (vers)producten via gesloten en kortere ketens. Bovendien ligt er voor producenten een kans om hun kennis van het out-of-home kanaal te vergroten en producten exclusief voor deze kanalen te ontwikkelen. Dit kan invulling krijgen door samen met vrijetijdslocaties op zoek te gaan naar een lagere prijs of producten die de sfeer en de gastvrijheid van de locatie ondersteunen en de bezoeker laten terugkomen.” [caption id="attachment_38058" align="alignright" width="300"]koffie in Blijdorp Verleiding in Diergaarde Blijdorp[/caption] Met dank aan: Rob Morren, Sector Banker Food ABN AMRO sector food (link naar uitgebreider artikel)

Albron: Uitgekiende horecaconcepten verhogen koopbereidheid bij dagjesmensen

We vroegen aan Albron om een reactie. Vanuit hun praktijk op diverse leisure locaties herkenen zij dat er volop kansen liggen voor attractieparken, dierentuinen en musea om meer te verdienen aan de verzorging van de inwendige dagjesmens. Tel daar het recente onderzoek van Schuttelaar & Partners (waaruit blijkt dat bezoekers graag voor gezond kiezen tijdens een dagje uit als het aanbod er zou zijn) bij op en dan blijkt dat simpelweg een prijsverlaging van het eten en drinken de dagjesmens niet gaat bewegen om voortaan zijn consumpties thuis te laten. [caption id="attachment_38088" align="alignright" width="294"]Hapje eten bij Museum Beeld en Geluid Hapje eten bij Museum Beeld en Geluid[/caption] Albron is van mening dat naast een relevant product het vooral ook essentieel is dat we de bezoeker voortdurend blijven verrassen, verleiden en verwennen! Eten en drinken tijdens een dagje uit of een korte vakantie moet het verlengstuk zijn van de attractie, de tentoonstelling of het verblijf. Zoals de onderzoekers in het ABN AMRO bericht al aangaven: Een kloppend, herkenbaar en verrassend productverhaal dat goed samensmelt met het uitstapje maakt prijs minder belangrijk. Maar ook het aanbieden van gezondere producten kan dus rekenen op een enthousiast publiek en er voor zorgen dat de consumpties thuis blijven. Dat een doordachte prijsstrategie een belangrijk onderdeel is van een kwalitatieve gastenbenadering werkt, ziet Albron dagelijks in haar restaurants op vakantieparken en in haar overige leisure locaties: steeds meer gasten bezoeken tijdens hun verblijf meerdere keren de horecagelegenheden en laten de boodschappen thuis in de koelkast staan. Een bezoek wordt steeds vaker bepaald door het verlangen naar een fantastische ervaring of om iets unieks mee te maken. Daarbij is het essentieel dat de ervaren waarde van hetgeen geboden wordt, de gevraagde prijs ook echt waard is en bij voorkeur overstijgt. Albron is ervan overtuigd dat leisure omgevingen en proposities sterk verbeterd worden door uitgekiende horecaconcepten. De waarde die hiermee toegevoegd wordt, verhoogt absoluut de koopbereidheid van bezoekers. Meer informatie: Albron Leisure