Op woensdag 1 juli gaat de dive coaster 'Baron 1898' in De Efteling open voor publiek. Inmiddels hebben de eerste testriders kennis gemaakt. Ramon Heeren maakt zich op fansite Eftelist vooral zorgen om de capaciteit van de nieuwe attractie. Pretparkprofessor Pieter Cornelis ligt toe waarom deze attractie de juiste keuze is voor De Efteling. ...en we blikken in dit artikel ook nog even terug op de realisatie van Baron 1898. Op woensdag 1 juli gaat de dive coaster 'Baron 1898' in De Efteling open voor publiek. Inmiddels hebben de eerste testriders kennis gemaakt. Ramon Heeren maakt zich op fansite Eftelist vooral zorgen om de capaciteit van de nieuwe attractie. Pretparkprofessor Pieter Cornelis ligt toe waarom deze attractie de juiste keuze is voor De Efteling. ...en we blikken in dit artikel ook nog even terug op de realisatie van Baron 1898.Baron1898Baron 1898

Met Baron 1898 heeft De Efteling een mooie combinatie gemaakt van een spectaculaire achtbaan (dive coaster door de Zwitserse fabrikant Bollinger en Mabillard) gecombineerd met een gethematiseerd verhaal. Bezoekers worden door mijnbaron Gustave Hooghmoed als mijnwerkers de goudmijn in gestuurd. Ze maken met meer dan 90 kilometer per uur een vrije val van 37,5 meter de mijnschacht in, waarna een dollemansrit volgt en ze ontsnappen aan ronddolende Witte Wieven. Baron 1898 neemt bezoekers mee naar de hoogtijdagen van de Nederlandse mijnbouw, laat 19e eeuw. De nieuwe attractie is niet alleen spectaculair om te beleven, maar ook om te bekijken. Het is voor de Nederlandse attractiesector al weer een tijdje geleden (2012) dat er een grote nieuwe achtbaan werd gepresenteerd. (Dwervelwind - Toverland -sept '12 / Dragon Fly - Duinrell - mrt '12) De Nederlandse rollercoasterfans kijken dan ook reikhalzend uit naar de openingsdatum. De eerste ervaringen Tot nu toe hebben alleen direct betrokkenen kennis gemaakt met de nieuwe attractie. Vanuit het personeel komen vooral laaiend enthousiaste reacties. Een wat beschouwender geluid horen we op fanwebsite Eftelist, waar Ramon Heeren zijn ervaringen deelt. Hij is enthousiast over de beleving, maar maakt zich zorgen om de capaciteit van de nieuwe attractie. Tijdens de personeelsbijeenkomst, waar hij als introducee mee was, liepen de wachttijden al snel op naar 95 minuten. Heeren: "Dat deed me zorgen maken over de capaciteit van de attractie. Natuurlijk was het al bekend dat die niet optimaal is, maar anderhalf uur in de rij staan (en mensen die wat later kwamen aanlopen stonden zelfs twee uur in de rij) is wel echt lang. Het duurde, en dit heb ik met stopwatch getimed, 1 minuut en 45 seconden tussen elk treintje dat door de baan ging." (red.: 34 treintjes x 18 personen = 612 personen per uur). Kritische kanttekeningen waren er ook over het geluidsniveau 'het verhaal was soms bijna niet te horen door het geroezemoes van de wachtenden' en de wat houterige bewegingen van de animatronics. Toch is zijn eindconclusie zeker positief: "De attractie is voor mij na één bezoek al een absolute favoriet in het park. De opbouw is goed, het thema is fantastisch uitgewerkt, de sfeer is een hele andere dan alles wat al in het park staat en weet toch echt Eftelings over te komen. De rit is bovendien heftig genoeg voor Efteling-publiek. Ik ben zelf geen liefhebber van zaken die met hoge snelheid verticaal naar beneden gaan, maar de drop van de Baron duurt lang genoeg en gaat hard genoeg om niet eng te zijn maar wel een adrenalinekick te geven. De elementen die volgen maken de achtbaanrit echt af. Dikke pluim voor de Efteling en aan eenieder die hieraan gewerkt heeft!" Lees deze zeer uitgebreide en gedegen recensie op www.eftelist.nl Keuze voor grote attractie Afgelopen week plaatsten we op deze website een discussie over de keuze voor een themazone of een topattractie. De afgelopen periode hebben veel parken gekozen voor een gethematiseerd gebied. Ton Derks van Billy Bird ziet hierin een 'trend'. De Efteling heeft juist de ontwikkeling van een nieuwe themazone 'Hartenhof'; een thuis voor parkmascotte Pardoes, voorlopig uitgesteld. De keuze voor een topattractie valt goed te duiden door pretparkprofessor Pieter Cornelis: "Gegeven de situatie van de Efteling is op dit moment Baron1898 mijns inziens een hele goede investering. Daarna zouden ze er wellicht verstandig aan doen om in een (indoor) kindergebied te investeren. Dat ligt niet aan de ‘trend’ van gebiedsontwikkeling, maar aan tal van andere factoren. Je zult zowel context als content moeten bestuderen als je het over investeringen hebt (daar gaat mijn nieuwe boek over)." Ook Ton Derks van attractiepark Billy Bird snapt de overweging van De Efteling: "Ik denk al jaren dat De Efteling een grote coaster nodig heeft. Deze B&M coaster rijdt 'heerlijk smooth'! En ik kijk met bewondering naar hoe ze die nu thematiseren en in de markt zetten. Daar kun je als kleine ondernemer alleen maar van likkebaarden." Cursus 'Hoe bouw je een topattractie' Afgelopen periode heeft De Efteling de voortgang van de bouw van de attractie prachtig in beeld gebracht. Er wordt door deskundigen toegelicht welke keuzes er gemaakt zijn en welke problemen zijn overwonnen. De filmpjes zijn voor branchegenoten en geïntersseerden zeker de moeite waard om eens te bekijken. We hebbe de bouwfilmpjes daarom hier onder, in chronologische volgorde, opgenomen in dit artikel. Aflevering 1: De start van de bouw; hoe is het allemaal begonnen: Aflevering2: Er gebeurt veel op de bouwplaats van Baron 1898, waar een gigantische tunnel gebouwd wordt, grondwerkzaamheden plaatsvinden en de eerste contouren van het stationsgebouw zichtbaar worden: Aflevering 3: Het ontwerpteam gaat op bezoek in echte mijncomplexen in Zollverein (Duitsland) en Heerlen (Limburg) en hoe worden oude ambachten gebruikt op de bouw in de Efteling: Aflevering 4: Het projectteam op werkbezoek in Duitsland. En zorgt slecht weer voor vertraging? Aflevering 5: Het baanverloop wordt onthuld: Aflevering 6: Authentieke mijnattributen in het ontwerp en het hoogste punt van de bouw wordt bereikt: Aflevering 7: In deze aflevering nemen we voor het eerst een kijkje binnen in de attractie. Aflevering 8: De eerste testrit en de attractiemuziek. Aflevering 9: Het programmeren van de showelementen van Baron 1898 en de race tegen de klok om de attractie op tijd klaar te krijgen voor de officiële opening. Kijk dinsdagochtend 30 juni om 11.45 uur live mee naar de officiële opening van Baron 1898 op het Efteling YouTube kanaal: http://www.efteling.com/baron-livestream. Meer informatie: www.efteling.com/attracties-Baron-1898