Nuttig vakantieboekje geeft goed beeld van de customer journey

‘Relaxed op vakantie’ is de titel van het praktische boekje voor een stress-arme vakantie door auteur Ingrid Meurs. In het boekje worden drie fasen beschreven; – de voorbereiding; – de vakantie zelf – en het nagenieten. Meurs besteed vooral aandacht aan de stressmomenten, en hoe je die als vakantieganger kunt vermijden. Veel van die stressmomenten hebben te maken met de manier waarop vakanties zijn georganiseerd. Ondernemers kunnen van dit boekje leren hoe zij de vakantiebeleving kunnen inschatten.

relaxed op vakantie1Niet iedereen is hetzelfde
Vandaar dat het boekje start met een zelfanalyse om te bepalen wat voor soort reiziger iemand is. Meurs onderscheidt daarbij vier hoofdcategorieën:

  • De Pelgrim: Voor deze groep moet de route-reis een uitdaging/avontuur zijn. Veel komt aan op improviseren en aanpassen aan de omstandigheden.
  • De Toerist: Kiest voor de gebaande toeristische paden en laat haar keuzes leiden door reisgidsen en bijzondere plekken die in de toeristische media worden uitgelicht.
  • De Nomade: Reist van plek naar plek en zoekt plekken op waar ook andere nomaden verblijven. In onze tijd beter bekend als kamperen.
  • De Ontdekkingsreiziger: Kiest bewust voor niet-toeristische bestemmingen. Gaat bijvoorbeeld werken in een weeshuis of kiest een land/gebied dat nog toeristisch onontgonnen is.

Customer Journey
Oftewel ‘de reis van de klant’, vanaf het moment dat deze zoekt naar een reis, de vakantiebeleving zelf; en de nagenietmomentjes. Alle drie deze fasen komen aan bod in het boekje. Aan de hand van korte artikeltjes, checklisten of tips wordt telkens een onderwerp besproken.

Bij de voorbereiding komen bijvoorbeeld onderwerpen voorbij als ‘Keuzestress; welke vakantie moet ik nu kiezen?’, ‘Dilemma tussen kinderwensen en eigen voorkeur’ of een lijstje met echt duurzame vakantie-aanbieders.

Tijdens de vakantie leert Meurs je dat je vooral moet genieten van het moment. Dat heeft een vakantieganger vooral zelf in de hand. Hoe laat je je werkstress los?; en ook relatieproblemen in een veranderde leefomgeving komen aan bod. Juist het intensief samen zijn zorgt soms voor nieuwe stress en ongemakkelijke momenten. Ook een afkickcursus van je mobiele telefoon hoort er bij. Er wordt uitgelegd wat voor voordelen je haalt uit wandelen, mediteren, verzamelen, fotograferen, het avontuur opzoeken, iets nieuws doen. Dat zijn bij uitstek onderwerpen waar en recreatiebedrijf bij kan helpen.

De vakantie is voor veel mensen de tijd om de batterij weer op te laden. Bij thuiskomst is het dus tijd om te starten met nieuwe plannen. Zo kun je een vakantie ook bekijken als een startpunt voor verandering. Goede gewoontes, aangeleerd op vakantie, kunnen van grote invloed zijn op toekomstige keuzes. Meurs geeft diverse praktische tips om het vakantiegevoel nog lang vast te houden. En wie weet komen de vakantiegangers op die manier graag nog eens terug om het gevoel te herbeleven.

Relaxed op vakantie
Alhoewel het boekje Relaxed op vakantie geschreven is voor de consument/vakantieganger, biedt het voor organisatoren van vakanties inzicht in de stressmomenten die je tijdens het zoeken en beleven van een vakantie tegen komt. Ingrid Meurs helpt de lezer de valkuilen van een vakantie zoveel mogelijk te omzeilen, waardoor je zonder stress op vakantie gaat én zo lang mogelijk nageniet als je weer terug bent.

  • Voor lange en korte vakanties
  • Vol tips, illustraties en foto’s
  • Verwijzingen naar handige websites en bruikbare apps

Meer informatie en bestellen: www.kosmosuitgevers.nl/boek/relaxed-op-vakantie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *