Kunstenaars zorgen voor inspiratie op Urban Campsite Blijburg

Op het Amsterdamse Blijburg is de Urban Campsite gerealiseerd. Diverse kunstenaars kregen de opdracht om op deze tijdelijke camping een slaapaccommodatie te ontwerpen met een bescheiden budget, en gebruik makend van restmaterialen. De grote eyecatcher was het sanitaire gebouw waar douchewater direct wordt gefilterd en de toiletopbrengst word vercomposteerd.

urban campsite blijburg - 28De accommodaties zijn vooral bedoeld om in te slapen. Er is dan ook geen keukentje, toilet of andere voorzieningen ingebouwd. Er is op de camping en in de recreatiezone Blijburg voldoende gelegenheid om leuk en lekker te eten. De accommodaties worden verhuurd via de website van Airbnb.com en kennen twee prijscategorieën: 2-persoons accommodaties voor € 85,- per nacht en grotere accommodaties voor € 100,- per nacht. Een snelle inventarisatie (7 juni 2015) op Airbnb leert dat er nog voldoende data vrij zijn om de komende weken een accommodatie uit te proberen. Vooral op doordeweekse dagen ziet het er nog vrij stilletjes uit. Een beeldoverzicht van Urban Campsite Amsterdam:

urban campsite blijburg - 01Bijzonder sanitairgebouw
Bijzonder vermeldenswaardig is de sanitaire voorziening. Waar deze voorziening op de meeste campings wordt gecamoufleerd, is het op de Urban Campsite de grote eyecatcher (zie foto). Deze Tribal Toilet Tower is ontworpen door Atelier Van Lieshout. De toren is een spectaculaire sculptuur van twee lagen hoog, opgebouwd uit toiletten, douchecellen, compostreservoirs, septic tanks etc. Het betreft een werkende, zelfvoorzienende installatie. Door polyester in één kleur te gebruiken krijgt het een monolithisch karakter.

Wie een kijkje wil nemen kan overdag dagelijks op het terrein terecht. De camping is immers ook meteen een tentoonstelling van kunstobjecten (de accommodaties).

Op de website van Urban Campsite staat meer achtergrondinformatie over de diverse accommodaties en hun ontwerpers.

Meer informatie: www.urbancampsiteamsterdam.com

2 reacties

  1. Hier werd ik toch even helemaal niet goed van. Wat een ontzettend slechte fotoserie bij dit artikel. Promotie is dit volgens mij niet. Ik snapte de piepkleine fototjes ook niet. Ben op google gaan zoeken en daar zag het er wel inspirerend uit. Dit noem ik dus een misser

    1. De fotootjes zijn aanklikbaar en komen dan groter in beeld. De missie van Pretwerk.nl is overigens niet ‘promotie maken’, maar een realistisch beeld geven van de situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *