Met een nieuw toeristisch beleidsplan wil Westtoer de toekomst van de Kust goed voorbereiden. Om het trendy karakter van de Kust te versterken, worden in diverse badplaatsen deze zomer al nieuwe strandbars geopend. Nieuwe landmarks en het gastvrije imago zijn daarnaast enkele belangrijke elementen voor de toekomst. Ook de zee en de authenticiteit van de badplaatsen blijven essentiële elementen in het DNA van de Kust. Met een nieuw toeristisch beleidsplan wil Westtoer de toekomst van de Kust goed voorbereiden. Om het trendy karakter van de Kust te versterken, worden in diverse badplaatsen deze zomer al nieuwe strandbars geopend. Nieuwe landmarks en het gastvrije imago zijn daarnaast enkele belangrijke elementen voor de toekomst. Ook de zee en de authenticiteit van de badplaatsen blijven essentiële elementen in het DNA van de Kust. de Kust

De tien ‘Zee van Smaak’-fietsroutes brengen een eerbetoon aan de culinaire troeven. Families met kinderen kunnen in de attracties gebruik maken van een voordelige kustpas. Een nieuwe campagne plaatst de campings in de kijker. Het concept ’48 uur’ onderlijnt de troeven van een korte vakantie. ‘Zin in Zee’ besteedt aandacht aan actief genieten en gezond leven. Een televisiespot in Vlaanderen presenteert de Kust als een aantrekkelijke bestemming in alle weersomstandigheden. Trots op de Kust Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer, benadrukt het belang van samenwerking. Ook de collectieve fierheid over de Kust is een aandachtspunt : "Het kusttoerisme wordt versterkt door de samenwerking tussen of met de diverse actoren. De huidige partnerships tussen Westtoer, de kusthotels, de kustattracties, de kampeersector, CIB en anderen zijn tal van voorbeelden die een grote meerwaarde betekenen. Binnen- en buitenlandse toeristen blijven onze Kust fel appreciëren. Het is belangrijk dat ook kustbewoners en de toeristische sector trots zijn op hun regio." Zee van Smaak Tijdens de derde editie van 'Zee van Smaak' realiseert Westtoer tien nieuwe fietsroutes. "In elke kustgemeente start een route van telkens gemiddeld 25 kilometer langs een hele reeks originele adressen in de badplaatsen. Alle adressen staan in verband met de culinaire troeven van de Kust en het hinterland. Naast de sterke aanwezigheid van de Noordzee-gastronomie komen ook de polders aan bod met producenten van lokale producten", aldus Franky De Block. De tien ‘Zee van Smaak’-routes worden begin mei voorgesteld. Altijd kustweer In alle weersomstandigheden blijft de Kust een aantrekkelijke bestemming. Bovendien is de Kust meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen. De Kust heeft natuurlijke en eigentijdse troeven om het hele jaar door een vakantie door te brengen. Franky De Block: "Voor elk weertype en in elk seizoen biedt de regio tal van invalshoeken voor een unieke kustbeleving. Ook als de zon niet schijnt zorgt een gezonde strandwandeling voor bijzondere vakantiemomenten. Onder het motto ‘altijd kustweer’ realiseert Westtoer een wervende televisiespot die de vele troeven van de Kust in de kijker plaatst. De televisiespot wordt in april en mei uitgezonden op Eén en Canvas." Gezonde Kust ‘Zin in Zee’ is een nieuwe campagne voor de Kust als een gezonde bestemming. Met ‘Zin in Zee’ presenteert Westtoer de unieke combinatie van actief genieten, gezond leven en evenwichtige voeding. Tijdens een weekendje weg of een korte vakantie zorgen de natuurlijke troeven van de regio, met voorop de gezonde lucht, voor een gratis vitaminekuur. Op zaterdag 21 maart a.s. wordt voor een breed publiek een startevenement georganiseerd in Bredene. De vele troeven zijn gebundeld op www.zininzee.be. 48 uur aan de Kust Het concept ’48 uur aan de Kust’ besteedt aandacht de vele troeven voor een weekendje weg of een korte vakantie. Met shopping, gastronomie, cultuur, kindvriendelijkheid, logeren en vooral een unieke beleving kan de Kust zich meer en meer profileren als een bestemming met een eigentijds aanbod. De kusttram biedt tal van mogelijkheden om meerdere badplaatsen te bezoeken. De nieuwe campagne wordt vooral in de kijker geplaatst via de website van de Kust. Voordelige Kustpas Met de Kustpas van de vzw Kustattracties kunnen families met kinderen genieten van reductie in de kustattracties. Meer dan 40 attracties bieden een voordeeltarief. Het aanbod is geldig bij musea, themaparken, cultuur- en erfgoedsites, boottochten en natuurcentra. De Kustpas werd gerealiseerd in een handig formaat en is gratis verkrijgbaar. Westtoer presenteert op de kustwebsite nu ook een digitale versie van de Kustpas. Promotie voor campings Westtoer organiseert dit voorjaar een promotiecampagne voor het kampeertoerisme aan de Kust. Een nieuwe kampeerkaart (60.000 exemplaren) presenteert 29 campings die participeren in de campagne. Origineel is de Open Camping Dag op 2 mei a.s. Tijdens dit evenement kunnen bezoekers kennis maken met de vele kampeertroeven aan de Kust. Een nieuwe website biedt uitgebreide informatie over het kampeertoerisme aan de Kust : www.kamperenaanzee.be Beaufort2105 Van 21 juni tot 21 september organiseren de Provincie West-Vlaanderen en de tien kustgemeenten de vijfde editie van de triënnale Beaufort. Deze uitgave krijgt de naam ‘Beaufort buiten de grenzen’. De combinatie strand, zee, duinen en kunst blijft evenwel een uniek concept. Drie locaties spelen een centrale rol: het Zwin Natuurcentrum, het provinciedomein Raversyde en het bezoekerscentrum De Nachtegaal. Op deze locaties vinden groepstentoonstellingen plaats. Als artistieke verbinding tussen de drie hoofdlocaties is in elk van de 10 kustgemeentes een kunstwerk te bewonderen. Meer informatie: www.dekust.be www.westtoer.be