De Farm & Country Fair in Aalten is geen nieuw fenomeen; wel is het in 19 jaar tijd uitgegroeid tot een evenement waarop activiteiten van het platteland, met behoud van hun authenticiteit, aantrekkelijk zijn voor een breed publiek. Er is bij de opzet sterk gekeken naar de fairs op het Britse platteland. Met meer dan 25.000 bezoekers in drie dagen blijkt dit concept ook in Nederland aan te slaan. De Farm & Country Fair in Aalten is geen nieuw fenomeen; wel is het in 19 jaar tijd uitgegroeid tot een evenement waarop activiteiten van het platteland, met behoud van hun authenticiteit, aantrekkelijk zijn voor een breed publiek. Er is bij de opzet sterk gekeken naar de fairs op het Britse platteland. Met meer dan 25.000 bezoekers in drie dagen blijkt dit concept ook in Nederland aan te slaan. Volgens Joke Ruesink, organisator van het eerste uur, is vooral de goede balans tussen dieren en verkoopkraampjes een belangrijke succesfactor; "Er worden in het land wel meer evenementen georganiseerd met het platteland als thema, maar daar staan meestal de verkoopkraampjes centraal. Hier doen we heel bewust ons best om ook de landbouwdieren te laten zien. En dat is een groot succes. Daarnaast zijn er ook diverse demonstraties, lekker proeven van streekproducten en activiteiten voor groot en klein die dit evenement compleet maken." Een impressie in beeld: [gallery link='file' ids="28988,28989,28990,28991,28992,28993,28994,28995,28996,28997,28998,28999,29000,29001,29002,29003,29004,29005,29006,29007,29008,29009,29010,29011,29012,29013,29014,29015,29016,29017,29018,29019,29020"] Organisatie De organisatie van de Farm & Country Fair in Aalten is een co-productie van vele partijen uit de hele regio. Burgemeester Berghoef, die de fair opende, sprak dan ook vol lof over de prestatie die 'zijn gemeente' hier elk jaar weer neerzet. Veel bedrijven leveren een bijdrage; verenigingen helpen mee, en kunnen daarmee de verenigingskas spekken en diverse organisatoren steken veel tijd in de voorbereiding; ondanks hun vaak zeer drukke 'eigen baan'." Joke Ruesink krijgt ook veel steun van de deelnemende bedrijven op de Fair: "Er komen altijd veel bezoekers uit Zeeland. Dat heeft te maken met een kaasmakerij die heel veel van onze flyers in die provincie verspreid. Iedereen die een kaasje koopt, krijgt een flyer mee. Zo kun je met een beperkt budget toch effectieve markting organiseren." Als we doorvragen over 'marketing en doelgroepen' dan blijkt dat de Farm en Country Fair inmiddels een landelijke uitstraling heeft. Bij de tussenstand in de online kaartverkoop stond Rotterdam vorige week nog op kop met meest verkochte kaartjes. Ook vanuit Duitsland is er flink wat belangstelling. Een relatief klein deel komt uit een straal van 20 kilometer. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat mensen uit de directe omgeving grotendeels actief betrokken zijn bij de organisatie. Eigenheid platteland als troef De aanpak van de Farm en Country Fair past ook prima in de aanbevelingen die Universiteit Wageningen onlangs deed over 'toeristische en recreatieve ontwikkelingen op het platteland'. Daarin werd o.a. aangeraden om de typische karaktereigenschappen van het platteland te onderstrepen. De algemene houding van de recreant over het platteland is namelijk erg positief. Zie ook een eerder artikel: Platteland; een markt met potentie Dit evenement laat bovendien zien hoe kleinschalig aanbod, door samen te werken, toch een grote impact kan hebben. Ieder draagt daaraan een steentje bij. De Farm en Country Fair is vandaag (22 juni 2014) nog geopend. Meer informatie: www.countryfair.nl