Nederland kijkt uit naar Van Gogh jaar 2015

Er wordt veel verwacht van het toeristisch thema ‘Vincent van Gogh’ in 2015. Het Nederland Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) verwacht dat er in 2015 zo’n 180.000 buitenlandse bezoeken aan Nederland worden gebracht vanwege de interesse in het Van Gogh-erfgoed. In de provincie Brabant werd gisteren een bijeenkomst georganiseerd waar de aanhaakmogelijkheden werden besproken.

Noord-Brabants museum
Noord-Brabants museum

Van Gogh 2015
Het themajaar zal gepaard gaan met circa 50 miljoen euro aan bestedingen, aldus ramingen van NBTC. Naar schatting zal circa de helft verblijfsbezoek zijn en de andere helft dagbezoek. Het themajaar is gekozen naar aanleiding van de 125e sterfdag van Van Gogh en luidt Van Gogh 125 jaar inspiratie. Het biedt een brede kapstok voor de promotie van Nederland én een (hernieuwde) kennismaking met Van Gogh, zijn werk en zijn wereld. De plekken waar hij woonde, werkte en de musea waar zijn werk te zien is in Nederland, worden onder de aandacht gebracht bij potentiële bezoekers. Doel is om internationale toeristen te verleiden een (extra) bezoek aan Nederland te brengen en kennis te maken met deze schilder die tot op de dag van vandaag in staat is mensen te inspireren.

NBTC samen met regio’s
Het is duidelijk dat vooral regio’s met een Van Gogh historie van het themajaar kunnen profiteren. NBTC werkt in de promotie samen met Van Gogh Brabant (van Gogh is hier geboren en opgegroeid), Regiomarketing Gelderland (thuishaven van het Kroller Muller museum met een grote Van Gogh collectie) en Amsterdam Marketing (o.a. Van Gogh Museum).

Aanvullend onderzoek in Brabant laat zien dat inclusief de binnenlandse markt de impact van het Van Gogh jaar kan uitkomen op 15 miljoen euro aan extra bestedingen voor deze regio. In Brabant werd gisteren een bijeenkomst over de kansen van het Van Gogh jaar georganiseerd met ongeveer 170 deelnemers. Frank van den Eijnden van Van Gogh Brabant: “Wij bieden ondernemers concrete ondersteuning voor arrangementsvorming, packaging en combiticketing en zelfs een minor-traject van NHTV imagineering rondom de storyline van Van Gogh voor ondernemers die investeringswensen hebben.”

Er worden steeds meer initiatieven bekend gemaakt van partijen die ook inspelen op het Van Gogh themajaar. Zo zal de Keukenhof in 2015 het thema voeren. En ook de Tuinen van Appeltern zien in Van Gogh een inspirerend thema voor 2015.

Internationale partners
Van Gogh 2015 is in Nederland het themajaar. Maar ook op locaties in België en Frankrijk, waar Van Gogh heeft gewoond, zal in 2015 aandacht worden besteed aan het Van Gogh jaar.

Internationale promotie
Van Gogh 125 jaar inspiratie richt zich in eerste instantie, naast de binnenlandse markt, op (potentiële) bezoekers uit België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook in Italië, Spanje en de Verenigde Staten wordt 125 jaar Van Gogh in de schijnwerpers gezet.

Meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *