Bungalows op een hotelboekingswebsite?

In de verblijfsrecreatie is er een groot verschil tussen de online platforms voor hotels en bungalows. In de hotelsector is de internationalisering en consolidatie al een paar stappen verder. Op booking.com worden sinds enige tijd ook vakantiewoningen aangeboden. Uit de eerste reacties van verhuurders blijkt dat lang niet alle gasten een vakantiewoning verwachten. Het blijkt wel een effectief middel om meer buitenlandse gasten te trekken.

booking.com-apps-Discussie op Linked-in
De discussie werd opgestart door Ocean Place in Florida, die recent hun ‘self-catering appartments’ hadden aangeboden op Booking.com: www.booking.com/hotel/us/ocean-place.html Zij vroegen zich af of anderen dezelfde ervaring hadden. Wat viel hen op:

  • – Veel gasten verwachten een klein hotel, en geen vakantiehuisjes
  • – Er kwamen veel vragen naar voorzieningen die in hotels wél aanwezig zijn, zoals handdoeken, badslippers, wake-up call e.d..
  • – De professionaliteit van de dienstverlening door Booking.com werd als bijzonder professioneel ervaren. Eenvoudig bijhouden van gegevens en snelle reactie van de ondersteunende diensten.
  • – De provisie hoeft pas te worden betaald als het verblijf is afgerond (wel zo prettig bij afmeldingen)
  • – De provisie lag voor deze deelnemer wel een stuk hoger dan ze gewend was (15%).

In de discussie die volgt geven ook anderen hun visie. Veel partijen blijken tevreden over de nieuwe doelgroepen die kunnen worden bereikt met booking.com. Het valt op dat het publiek veel internationaler is. Het verwachtingspatroon van de gast is een gedeelde observatie: (Te) veel gasten verwachten een hotel. Als oplossing wordt genoemd om de hotelvoorzieningen toe te voegen aan het service-aanbod. Daarmee komt het aanbod van vakantiewoningen en hotels dichter bij elkaar te liggen.
Discussie op: Linked in – Vacations Rental Professionals Group (besloten)

Ervaringen uit Nederland
Bob van der Plas, (reserveringssoftware Reflex Online ), heeft de mening gepolst bij diverse aanbieders van vakantiewoningen: “Wat wij horen onder de 175 recreatiebedrijven die met ons online reserveringssysteem werken, is dat er steeds meer accommodatieverhuurders kiezen voor een samenwerking met Booking.com. En dat is ook logisch als je ziet dat ze tegen een realistische commissie (vaak 12% in Nederland) een behoorlijk aantal boekingen aanleveren. Middelgrote bungalowparken realiseren zo maar 10 tot 15 boekingen per maand. Een bijkomend voordeel is dat er geen kortingen worden gevraagd en er ook geen ellenlange mailwisselingen aan vooraf gaan. Bovendien bepaalt een verhuurder zelf welke periode ze beschikbaar aanbieden, dus dat hoeft niet per se het hoogseizoen te zijn.”

Gaan de Nederlandse vakantiewoningen ook meer op hotels lijken? Van der Plas: “Ook ik heb gehoord dat de gasten weleens verwachten dat de handdoeken iedere dag worden verschoont en de dat ze vakantiehuisjes maar eigenaardig vinden. Maar met een beetje inlevingsvermogen lukt het onze verhuurders prima om aan de verwachtingen te voldoen.”

Van der Plas heeft positieve ervaringen met Booking.com: “We hebben ook een bungalowpark op de Veluwe die 2 jaar geleden een gezin uit Israël ontving via Booking.com en die lieten een dijk van een recensie achter. Inmiddels zijn daar al 6 families uit Israël over de vloer geweest. Dat zijn toch gasten die je anders nooit had kunnen bereiken.”

Reactie Booking.com
Een woordvoerder laat weten dat Booking.com al veel langer een platform is waar ook niet-hotel accommodaties geboekt worden:  “We hebben meer dan 25 verschillende accommodatie typen boekbaar op onze site, variërend van hotels, B&Bs, hostels, guest houses, appartementen tot villa’s en campings. We zien dat mensen Booking.com steeds meer gebruiken om niet-hotels te boeken. Het gaat uiteindelijk om verwachtingsmanagement richting de klant/eindgebruiker. De kwaliteit en accuraatheid van de content is hierin maatgevend. Daarom heeft Booking.com een contentteam waarin 800 mensen werkzaam zijn, en die ervoor zorgen dat de juiste informatie (waaronder tekst & foto’s) beschikbaar is en vertaald wordt in 42 talen. Booking.com kan hier goed bij helpen.
Meer informatie: www.booking.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *