Belvilla waarschuwt voor vakantiehuisfraude

Regelmatig steken berichten de kop op dat consumenten zijn opgelicht bij het boeken van een vakantiehuis of appartement. Nu het boekingsseizoen weer van start gaat, wil Belvilla vakantiegangers op voorhand waarschuwen en ze met tips behoeden voor wanpraktijken in de vakantiehuizenverhuur.

vakantiehuisfraudeMeldpunt vakantiehuisfraude
In de strijd tegen vakantiehuisfraude besloot @Leisure – de holding waar Belvilla toe behoort – binnen de vakantiehuizenmarkt een overkoepelend meldpunt te initiëren voor fraude. Nader onderzoek toonde echter aan dat oplichting in vakantiehuisverhuur reeds bij Fraudehelpdesk gemeld kan worden. Traditiegetrouw leggen veel mensen hun vakantie vast in de komende weken, wat voor Belvilla een belangrijke reden is om nu meer ruchtbaarheid te geven aan het veilig boeken van een vakantiehuis. Op www.fraudehelpdesk.nl/tips-tegen-vakantiefraude staat onder andere een checklist vakantiehuisfraude met tips en controlemogelijkheden om oplichting bij het boeken van een vakantiehuis of appartement te voorkomen.

Zwendel in verhuur vakantiehuizen
Al in 2012 werd een scherpe toename geconstateerd in het aantal meldingen van vakantiehuisfraude. In 2013 werden weer tientallen vakantiegangers opgelicht door een reisorganisatie met de veelzeggende naam Fantasie Reizen. Een paar jaar daarvoor was VillaSpanjehuren.nl groot in het nieuws. Kortom, zwendel in vakantiehuisverhuur weet iedere keer weer vele slachtoffers te maken.

Herken criminaliteit vakantiehuisverhuur
De checklist vakantiehuisfraude geeft onder meer aan waar je extra op moet letten als je wilt boeken bij een particuliere huiseigenaar of onbekende, lokale aanbieder en hoe je frauduleuze e-mails herkent. Een aantal kenmerken van mogelijk frauduleuze verhuurpraktijken:

  • Vakantiehuizen en appartementen worden onder de gemiddelde huurprijs aangeboden
  • Contact is enkel mogelijk via e-mail
  • In de communicatie zitten veel spellings- en grammaticafouten
  • De druk om snel te boeken is hoog
  • Er wordt gevraagd om een voorschot via een buitenlandse bankrekening of via money transfers als Western Union of MoneyGram

Voorkomen beter dan genezen
“De oplichters blijken lastig te achterhalen, waardoor het in de praktijk effectiever is om vakantiehuisfraude te voorkomen dan te genezen”, aldus Bjørn Berg-Andersen, COO van @Leisure, de holding waar Belvilla toe behoort. “We voelen als marktleider in vakantiehuizenverhuur de verantwoordelijkheid om consumenten actiever bewust te maken van dit soort wanpraktijken. Een vakantie dient een zorgeloze periode van het jaar te zijn. Gelukkig zien we dat veel collega-aanbieders met ons professioneel opereren, onder meer voortkomend uit de zekerheden die een Nederlandse reisorganisatie met ANVR-, SGR- en/of Thuiswinkel-keurmerk biedt. De gevallen waarin het echter fout gaat, leveren vakantiegangers veel ellende op en schaden de verhuurbranche. We streven ernaar om de vakantiehuizenmarkt ook op het vlak van zorgeloos boeken naar een hoger niveau te tillen.”

meer informatie: www.fraudehelpdesk.nl/tips-tegen-vakantiefraude

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *