Twaalf online trends voor 2014

Het belang van het online kanaal  in de recreatiesector neemt elk jaar toe. Bovendien is ‘online’ ook volop in ontwikkeling. Met het boek ‘Online trends 2014 in 60 minuten’ wordt je snel bijgespijkerd in de relevante online ontwikkelingen. De serie is een initiatief van Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.com, het toonaangevende platform over online trends, tips & tricks.

Tijdens de recreatievakbeurs in Hardenberg hield Pretwerk een inventarisatie onder de beursbezoekers naar de onderwerpen waar ondernemers méér over willen weten. Online marketing scoorde daar zeer hoog (2e plek). Opvallend, want er zijn nauwelijks aanbieders van online marketing, SEO of internetstrategie op de vakbeurs aanwezig om de bezoeker face to face te helpen.  Gelukkig is er nu wel dit handige boek(je).

De twaalf trends die aan bod komen:

online trends
online trends in 60 minuten
  1. Mobiel & Mobile SEO. In dit handige en leesbare hoofdstuk begrijp je het belang van een goede mobiele site. Wat kenmerken hiervan zijn: makkelijk deelbare content, korte url’s, mobiel doorzoekbaar, snel te laden, witregels en korte content.
  2. Flat design. Hoe zien moderne sites eruit? Nou, zo plat als een dubbeltje, geen schaduw, geen ronde vormen, wit, heldere en frisse kleuren en met retro typografie. Ook dit hoofdstuk krijgt een plus voor de leesbaarheid en toepasbaarheid.
  3. Content. Dit hoofdstuk is belangrijk, maar moeilijk te lezen. Voor mij een hak-op-de-tak-verhaal met veel los zand. De kernboodschap is dat content vloeibaar moet worden, het moet het gedrag van de klant volgen.
  4. Communicatie verandert. Van grote communicatieafdeling naar kleine HUB. Een terechte oproep aan communicatieprofessionals om anders en slimmer te gaan werken. Doel en ambitie formuleren en daar de acties op afstemmen. Theoretisch en goed geschreven.
  5. Crisiscommunicatie. Zeer leesbaar hoofdstuk met vier trends rondom crisiscommunicatie: snelheid gaat ten koste van kwaliteit, de massa heeft de macht en heeft altijd gelijk, crisis kan ook beginnen op social media, en de social media page takeover.
  6. Webanalytics. Wat meet je en hoe stem je daar je acties op af? Google Analytics is niet langer een speeltje voor hippe marketeers, elk bedrijf zou dit programma strategisch moeten inzetten. Een belangrijke oproep om je klant online te volgen.
  7. Intranet. Huh? Dat is toch een trend uit 1999? Dit handzame hoofdstuk laat zien dat intranet een digitale werkomgeving wordt waarbij je device- en plaatsonafhankelijk kunt werken en waarbij het intranet als self service-omgeving wordt ingezet.
  8. De laatste mobiele revolutie. Die gaat dus in 2014 plaatsvinden. Een paar kernwoorden: gemak, mobiele integratie, locatie, altijd connected, integratie van de fysieke wereld in online en het inleveren van privacy. Een interessant en leesbaar hoofdstuk.
  9. Van communitymanagement naar social business. Communities ontstaan uit mensen. Bedrijven gaan in 2014 inzien dat als zij oprecht contact met de community onderhouden, diezelfde community kan helpen om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Goed hoofdstuk!
  10. Visuele content en Instagram. Wij willen plaatjes. We maken ook de hele dag plaatjes. Daarom is de groei van visuele content niet te stuiten. In dit lekker leesbare hoofdstuk wordt de case opgebouwd vanuit Instagram.
  11. Denken als een gebruiker. Psychologische beïnvloedingstechnieken worden steeds meer online ingezet. Sites en apps worden gebruiksvriendelijker. Nadeel is de ethische component. De klant wordt beïnvloed zonder het door te hebben. Een zeer leesbaar hoofdstuk vol met praktische tips voor bedrijven.
  12. Bloggen wordt persoonlijker. Een blog moet van een mens zijn en niet van een bedrijf. Daarom zijn veel blogs ook populair bij de lezers. Je weet wie het schrijft. Bloggers hebben invloed. Corporate blogs moet ook geloven aan de trend van het persoonlijk maken. Ook een leesbaar hoofdstuk.

Recensie door Jeanette Bathoorn, auteur van Frankwatching.com

Het boek is te bestellen bij Managementboek.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *