Deze week was de Recreatievakbeurs in Hardenberg. Dat staat garant voor branchegerichte informatie, leuke discussies en genoeg vakbladen om te lezen.  In een van die bladen las ik: “Door de komst van de reuzenpanda’s gaan de bezoekersaantallen nog meer stijgen. Niet alleen zijn deze dieren uniek om te zien, ze hebben ook een positieve uitwerking op merchandise bestedingen.” (Goof Lukken) Deze week was de Recreatievakbeurs in Hardenberg. Dat staat garant voor branchegerichte informatie, leuke discussies en genoeg vakbladen om te lezen.  In een van die bladen las ik: “Door de komst van de reuzenpanda’s gaan de bezoekersaantallen nog meer stijgen. Niet alleen zijn deze dieren uniek om te zien, ze hebben ook een positieve uitwerking op merchandise bestedingen.” (Goof Lukken)Discussie van Dolfijn tot Panda

Door dat stukje tekst herinnerde ik mij de eindeloze discussie over wel of geen dolfijnen producten in het assortiment opnemen van een dierentuinwinkel, als je geen dolfijnen in het park hebt. Hetzelfde principe geldt voor de panda. Kinderen voelen zich blijkbaar tot sommige dieren meer aangetrokken dan tot andere. “Panda’s verkopen altijd,” zei een collega ooit eens. En toen wij een aantal panda knuffels tussen de andere beren knuffels zetten, waren de panda’s na een uur uitverkocht. Wat je ziet is wat je wilt Toch heeft niet alleen het soort dier effect op de verkoop van producten. Als de winkel dichtbij de gibbons gesitueerd is, dan is de kans groot dat er meer gibbons verkocht worden. Zo dus ook bij tijgers, olifanten, kangoeroes en welk ander dier er dichtbij de winkel is. Het gene dat mensen als laatst gezien hebben, zit als eerst in hun koopgedachte. vrijdagmiddagblog_pandas Niet alleen tussen de dieren Dat geldt niet alleen voor souvenirwinkels bij dierentuinen. Het is belangrijk om te realiseren wat de bezoeker doet voor een bezoek aan de winkel. Als een bus net een tour langs tulpenvelden heeft gehad, dan is de kans groot dat de producten met tulpen goed zullen verkopen. Hebben ze net een vaartocht langs grachtenpanden gedaan, dan zullen de miniatuur grachtenpanden als warme broodjes over de toonbank gaan. Het lijkt zo simpel Klinkt dit te simpel? In de praktijk weet het management meestal wel wat de ‘Panda’s’ zijn, de producten die geen direct link hebben met het bezoek, maar wel altijd goed verkopen. De moeilijkheid zit hem in de producten die wel te maken hebben met de beleving. Een winkel van een watermuseum die piraten verkoopt weet dat deze piratenproducten goed verkopen. Alleen als er verder geen piraat te zien is in het museum, maar er wel diep wordt ingegaan op de prehistorie, dan is het goed om ook dino’s te verkopen. Tot volgende week! In een winkel is het belangrijk om de balans te vinden tussen de producten die de waarde van de directe beleving verhogen en de producten die nodig zijn om een goede omzet te generen. Dat maakt het werk in deze branche zo ontzettend leuk en altijd weer een puzzeltocht om het juiste assortiment samen te stellen. Volgende week weer een totaal ander onderwerp! Tips voor onderwerpen zijn altijd welkom op twitter en hieronder. Ruby KramerPanterKist