Denk globaal, door samenwerking lokaal

Een van de drempels waarmee recreatiebedrijven worden geconfronteerd is dat zij op gemeentelijk niveau vaak een eenling zijn. We vallen niet onder de middenstand, industrie of agrarische sector. En hoe groot de economische betekenis ook is van recreatiebedrijven, ze wordt lang niet altijd als zodanig erkend. …en dat geeft meer dan eens problemen!

frieslandWe kregen onlangs op onze camping bezoek van een televisieploeg uit Duitsland. En zoals altijd denk ik dan, hoe kan ik het product, de TV-uitzending, boven de verwachting uit laten steken? Dan heb ik natuurlijk collega ondernemers uit de omgeving nodig. Ik wist dat ik voor dit project onze Dutchtub op het strandje zou plaatsen, zodat de (beeldschone) presentatrice, met het meer op de achtergrond, heerlijk kon genieten van een hapje en een drankje. Niets mooier dus dan een echte kok die daar ter plaatse een maal bereid op het vuur van de Dutchtub. Ik belde een gerenommeerd restaurant uit het dorp op met de vraag of zij, voor nul centen, hun kok en eten, beschikbaar wilde stellen, in ruil voor mooie professionele beelden van de TV uitzending.
Nu moet je weten dat we in de loop der jaren al heel wat gasten hadden door verwezen naar dit restaurant, en dat waarschijnlijk ook nog in de toekomst zouden doen. Maar het antwoord was voor mij verbijsterend: “Nee, daarvoor hebben we geen tijd. Daar willen we niet aan meewerken!”
Natuurlijk zijn zij daarin vrij, maar het deed wel wat met me. Het verzuurde me en de gunfactor om mijn gasten nog naar hen door te verwijzen is tot een minimum gedaald. Gelukkig is het me wel gelukt bij een ander adres, waarmee we sindsdien warme banden onderhouden.

We hadden niet alleen een kok nodig maar nog heel wat meer partijen, tot en met de kapper aan toe, want de presentatrice moest na het watersporten en de Dutchtub nog verder voor opnames elders in onze mooie provincie. Met elkaar hebben we wat moois neer kunnen zetten, en allemaal lokaal. Kijk zo doen we dat hier, met elkaar investeren en de toeristische producten ontwikkelen. Want zo kunnen we de (internationale) gast verrassen!

Heb jij dat ook al meegemaakt, dat je globaal denkt en lokaal wil doen maar dat niet iedereen het grotere geheel ziet?
Hoe ga jij daar dan mee om?
Ik ben benieuwd, wees welkom!

De Polletjes Watersportcamping Heeg
https://www.facebook.com/campingheeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *