Noord-Holland bespreekt toekomstvisie badplaatsen Noorzeekust

De Noordzeekust is nog altijd veruit de belangrijkste bestemming voor vakanties in Nederland; in 2011 nog goed voor ruim 14 miljoen overnachtingen. Om de aantrekkingskracht van de kust te behouden stelt de provincie Noord-Holland samen met gemeenten, bewoners, ondernemers, bezoekers en deskundigen identiteitsprofielen op. Met het vaststellen van de identiteit van de badplaatsen en de Noord-Hollandse kust als geheel, wil de provincie een kwaliteitsimpuls en versterking realiseren van de economische positie van de Noord-Hollandse kustplaatsen. Er is gestart met vier pilotlocaties: Wijk aan Zee, Zandvoort, Callantsoog en IJmuiden. De eerste resultaten zijn bekend. Eind 2013 moeten alle vijftien Noordzeekustplaatsen in beeld zijn.

Het strand bij Zandvoort
Het strand bij Zandvoort

Gedeputeerde Joke Geldhof: ‘De Noord-Hollandse kustplaatsen zijn belangrijk voor de Noord-Hollandse economie. Een gevarieerde kust is aantrekkelijker om te leven en om je te vestigen voor zowel bewoners, ondernemers als bezoekers. Iedere kustplaats is uniek. Daarom ondersteunen we de Noord-Hollandse kustgemeenten om op zoek te gaan naar de kenmerken die de badplaatsen in hun genen hebben zitten; hun DNA. Zandvoort geeft een andere beleving dan Callantsoog. Waar zit dat nu in en hoe kun je dat nog meer uitdragen en benutten?’

Het doel van het project Identiteit Kustplaatsen is dat de Noord-Hollandse kust op de lange termijn variatie en kwaliteit blijven bieden, in een tijd dat de kust veilig moet blijven en volop in ontwikkeling is. Er lopen projecten voor kustversterking, recreatie, toerisme, bereikbaarheid, landschaps- en natuurontwikkeling. De kustplaatsen moeten opgewassen zijn tegen intensieve recreatie en tegelijkertijd natuur en rust blijven bieden.

Om de identiteit van de kustplaatsen vast te stellen is gebruik gemaakt van een DNA-methode ‘Identity Matching’, waarbij de unieke profielen van een badplaats zowel in beelden als in woorden zijn gevat. Dit is voor gemeenten een basis voor doorvertaling in projecten, bestemmingsplannen, gebiedsontwikkeling en marketingstrategieën. De gemeenten dragen financieel bij aan het opstellen van hun profiel.

De eerste resultaten zijn bekend. Een greep uit één van de woorden uit de profielen: Zandvoort is sportief, IJmuiden is spannend, Wijk aan Zee is ‘casual’ en Callantsoog is ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. De rode draad van alle Noord-Hollandse kustplaatsen is aan het eind van het jaar duidelijk wanneer alle profielen bekend zijn. De profielen leveren een bijdrage van Noord-Holland aan het internationale project SUSCOD voor duurzame kustontwikkeling.

Meer informatie: provincie Noord-Holland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *