Toverland betovert publiek met muziek

Afgelopen week werd het nieuwe themagebied in Toverland, de Magische Vallei, officieel getoond aan de pers. Een detail waar veel aandacht aan is besteed, is de muziek. We vroegen Tessa Maessen naar de rol van de muziek binnen een park en hoe de muziekkeuze tot stand is gekomen.

Startgebouw Dwervelwind
Startgebouw Dwervelwind

Een impressie van de Magische Vallei
De Magische vallei is een nieuw themagebied binnen Toverland. Er zijn verschillende attracties te vinden, geschikt voor diverse leeftijden. De grootste attracties de spinningcoaster ‘Dwervelwind’ en waterride ‘Djengu River’. Aan het gebied is een verhaal gekoppeld van Dwervels; een volkje dat in het gebied leeft en waarvan de sporen soms merkbaar zijn.
Muziek speelt in deze wereld van Dwervels een belangrijke rol als sfeerbepaler. Er worden zeven gebieden onderscheiden die elk een eigen muzieksfeerbeeld meekrijgen.
Onderstaand filmpje geeft een sfeerimpressie van enkele onderdelen van het gebied:

De zeven muziekthema’s

In het themagebied worden acht muziekzones onderscheiden. Die staan met kleuren aangegeven op onderstaande tekening. Van enkele zones hebben we hier onder een omschrijving + soundbite(s) van de muziek weergegeven.

Muziekplan Toverland
Muziekplan Toverland

Gele zones = overgangszone met de rest van het park. Muziek: verwachtingsvol, op weg naar een betoverende wereld, diep verscholen achter de groene heuvels.

Blauwe zone = De Magische Oase waar het groen alle andere sferen overtreft. Muziek: Avatar sferen, muziek die je raakt, totaal geen spanning.

Rode zone = het hart van het leefgebied van de Dwervels; een goedaardig volkje, zo af en toe een beetje onbedoeld klungelig. Ze zijn ontdeugend, nieuwsgierig, klimvaardig, charmant, maar ook echte flierefluiters. Ze leven dicht bij de natuur en lijken meer op een hobbit dan op een trol. Ze laten van zich horen, bijvoorbeeld op een hoorn; in de carrousel blaast een dwervel op zijn schelp.

Paarse zone = spinning coaster Dwervelwind, waar de winden wervelen. Muziek: aansluitend bij de muziek van het volk van Dwervels, maar dan met meer spanning er in; bombastischer, maar toch ook luchtig met strijkers en violen. Voor de attractie zijn meerdere muziekstukken gecomponeerd; twee voor de wachtrij, één voor het opstapstation en één voor de attractie zelf.

Groene zone = restaurant en fontein(show). Muziek: In het restaurant is sfeervolle, ontspannen achtergrondmuziek met een exotisch tintje te horen. Op gezette tijdstippen wordt tevens de fonteinenshow opgevoerd. De muziek van de fonteinenshow is een compilatie van de hoofdthema’s uit de muziekzones.

De letters in het overzicht staan voor geluidseffecten. Bijvoorbeeld A; “Betoverende twinkeling als magische druppels die galmen tegen de rotsachtige wanden van de grot en galmen tot in eeuwigheid.”

Wil je de andere zones en geluidseffecten ontdekken? Neem dan de plattegrond mee, en bezoek het park.

 

Muziek bepaalt de sfeer
Binnen Toverland zijn Tessa Maessen en Peter van Holsteijn actief betrokken geweest bij de realisatie van het geluidslandschap. Tessa geeft graag een toelichting op de realisatie van dit project.

Waar / hoe heb je ontdekt dat muziek belangrijk is voor een attractiepark?
Tessa: “Muziek is niet alleen belangrijk in een attractiepark; muziek is overal heel belangrijk. Kijk maar eens naar een film zonder geluid. Zonder geluid is het veel moeilijker om het juiste gevoel te pakken te krijgen. Dat geldt ook voor een attractiepark: de muziek zet de toon!”

Wat is de rol van muziek in een park?
Tessa: “De muziek is sfeer- en emotieversterkend. Muziek versterkt als het ware de beleving. In de Magische Vallei bouwen we met de verschillende muziekzones naar een bepaalde climax toe. De muziek helpt ons de gevoelens van de gast te regisseren. Peter van Holsteijn, onze imagineer, noemde het woord: timing. Door de muziek kunnen we naar een bepaalde timing toewerken.”

Is één herkenbare melodie voor het hele gebied niet veel eenvoudiger?
Tessa: “In de diverse gedeeltes van de Magische Vallei willen we verschillende gevoelens oproepen: In de restaurant zone is ontspanning het sleutelwoord, in de Dwervelwind zone juist spanning en in het Kindergebied mag een speelse, vrolijke sfeer hangen. Dit kun je niet bereiken in één muziekstuk. Bovendien was het werken met verschillende muziekzones ons niet onbekend; in het Land van Toos werken we sinds 2011 ook met meerdere zones om de thema’s Oosterse en Westerse magie te versterken.”

Welke rol spelen de Dwervels bij de muziekkeuze?
Tessa: “Wat betreft de geluidseffecten zijn de Dwervels de leidraad: In het begin van de Vallei is de Dwervel (bijna) nergens te bekennen. Hij bespiedt als het ware de gast. Zo af en toe hoor je wat geritsel of gemompel. Maar hoe dieper je in de vallei komt, hoe nieuwsgieriger de Dwervels naar de bezoekers worden en hoe overheersender ze worden. In de gele “overgangszones” zul je geen Dwervels horen, terwijl ze in de rode “volk zone” – hún zone – de boventoon voeren.”

Waar let je op bij het selecteren van een muziekstuk voor een zone?
Tessa: “Allereerst hebben we een muziekplan voor de Magische Vallei geschreven: hierin worden de diverse zones vastgelegd en de sfeer per zone bepaald. Vervolgens hebben we per zone reeds bestaande voorbeeldmuziek gezocht, die bij benadering de sfeer van de betreffende zone weergeeft. Met het muziekplan, de voorbeeldmuziek en sfeerimpressies van de (diverse onderdelen van de) Magische Vallei hebben we vervolgens de componisten van IMAscore gebrieft en geïnspireerd.
In de vervolgfase komt IMAscore met muziekdemo’s, waarop wij feedback kunnen geven. Alvorens feedback te geven luisteren we kritisch naar de muziek: roept de muziek het gewenste gevoel op c.q. past de muziek binnen de zone en ook belangrijk – past de muziek binnen het totaalplaatje van de Magische Vallei? Zo wordt een demo van 1,5 minuut steeds verder uitgewerkt tot een compleet muziekstuk van soms meer dan 20 minuten.”

Hoe belangrijk is de kwaliteit van het geluid ?; het is immers achtergrondmuziek.
Tessa: “De directie van Toverland hecht veel waarde aan een goede geluidskwaliteit. Bovendien komt goede muziek – want ik vind oprecht dat de muziek van de Magische Vallei héél goed is – door goede boxen ook veel beter tot zijn recht. En ondanks dat de muziek voornamelijk als achtergrondmuziek dient, zet de muziek wel de toon!”

Wat verwacht je van de verkoop in de souvenirwinkel van de muziek?
Tessa: “Ik hoop natuurlijk dat de muziek cd van de Magische Vallei binnen no-time uitverkocht is! Er is in ieder geval al genoeg vraag naar, zowel via Toverland als via IMAscore. De tijd zal het leren.. Voor de geïnteresseerden: De CD is vanaf halverwege mei verkrijgbaar.”

Techniek
De technische ondersteuning van het geluidslandschap werd verzorgd door het Duitse Imascore. Zij hebben in totaal ruim 2,5 uur aan muziek en geluidseffecten gecomponeerd. Dit is verdeeld over 8 muzikale zones, 2 onrides (Dwervelwind en Djengu River) en de fonteinenshow.
Een filmpje over de opnames:

In de Magische Vallei wordt o.a. gebruik gemaakt van een DMX systeem met showcontrol. Via dit systeem kan vanuit één centrale plek de verlichting, geluid en effecten in de gehele vallei – en straks ook in het gehele park – worden aangestuurd.

Meer informatie:
www.toverland.nl
www.imascore.com

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *