Samenwerken in recreatie; niet altijd makkelijk

Wie op het internet een vakantie zoekt, vindt vooral veel kortingen; Vroegboekkortingen, short stay-kortingen, voorjaarskortingen en vele andere varianten… Het lijkt bijna onmogelijk om een vakantieverblijf te boeken zonder korting. Onderscheiden met je prijs blijft immers de enige optie als je aanbod teveel lijkt op ‘de rest’. Je kunt immers overal heerlijk wandelen en fietsen in een omgeving met rust, ruimte en unieke natuur. Zeker als dan ook nog hetzelfde chalet wordt aangeboden…

camping ijsselmeerdijkHet dilemma van de ondernemer
Er is sprake van een toenemende concurrentie in de verblijfsrecreatie. De populariteit van kamperen loopt al jaren terug, maar ook de behoefte aan (luxe) vakantiewoningen neemt niet meer zo snel toe. Léon Jobse van ZKA Leisure Consultants: “We constateren in steeds meer regio’s een overaanbod aan overnachtingsplekken. Vaak is dat het gevolg van een terugloop van het aantal overnachtingen in combinatie met uitbreiding van slaapplaatsen. Exploitaties van met name kampeerbedrijven, maar ook bungalowparken, staan daardoor onder druk. Het gevolg: de prijzen dalen en er blijft weinig budget over voor innovatie. Als er al wordt vernieuwd, dan valt de keuze vaak op de goedkoopste ‘standaard’ oplossing, of gewoon een extra laagje verf en hopen dat 2013 beter wordt dan 2012. Voor veel ondernemers is dit geen gemakzucht, maar simpelweg de bedrijfseconomische realiteit. Waar het individuele bedrijven niet meer lukt om in innovatie te investeren, is samenwerken met andere ondernemers een oplossing, of…?”

Samenwerken is moeilijk…
De collega-recreatieondernemer heeft waarschijnlijk hetzelfde dilemma! Ook daar staat de exploitatie onder druk. Jezelf ‘groot houden’ werkt niet. Als je vijf jaar lang ‘pech met het weer’ hebt, dan gaat dat aan de geloofwaardigheid knagen. In veel gevallen is er echt meer aan de hand. En dat lost een beetje extra marketingbudget voor de regio niet op. ‘Samenwerken’; Veel recreatieondernemers en overheden zeggen dat het nodig is en dat ze het willen. Maar wie werkt nu echt samen? En onder welke condities is dat succesvol? Alleen ‘willen’ is niet genoeg! Samenwerken vraagt om een evenredige inzet van partijen; een gezamenlijk en haalbaar doel; openheid; de bereidheid te leren en elkaars adviezen te accepteren; en dat allemaal binnen de beperkingen van de eigen competenties. Samenwerken is niet makkelijk, maar essentieel voor de regionale toeristisch-recreatieve economie.

Doel van samenwerking
Het doel van samenwerking is vaak ‘kostenbesparing’ of ‘leren van elkaar’. Natuurlijk is dat zinvol, maar zeker niet de enige optie. Kijk ook eens naar:

  • Groeien in bedrijfsconcept;
  • het gezamenlijk aanbieden van faciliteiten of;
  • gezamenlijk producten ontwikkelen, bijvoorbeeld in coöperatief verband.

Dat zijn meer duurzame, toekomstgerichte doelen die zorgen voor verbeterd perspectief op de langere termijn. Jobse: “We breken daarbij graag een lans voor het beter uitnutten van de kwaliteiten van een gebied. Op bedrijven die wij bezoeken, worden we te vaak teleurgesteld door de aangeboden voorzieningen. Overal dezelfde beplanting, hetzelfde chalet, hetzelfde toiletgebouw. Een creatieve recreatieondernemer is toch in staat om in Zeeland een heel andere beleving te realiseren dan op de Veluwe? Uiteraard zijn er uitzonderingen: innoverende bedrijven met prachtige (en goed renderende) producten. Deze bedrijven kunnen dienen als inspiratiebron voor een regionaal perspectief. Welke ondernemers pakken de uitdaging om samen nieuwe ontwikkelingen en innoverende producten/bedrijven te realiseren op basis van regionale kwaliteiten? Welke regio profileert zich daarmee nu eens echt?”

Wilt u meer informatie neem dan contact op met Léon Jobse
Volg ZKA ook op Twitter: twitter.com/zka_leisure
Of meld u aan voor de maandelijkse nieuwsbrief van ZKA via zka.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *