Hoe Social Media het animatiewerk nóg leuker maakt

Om me heen zie ik veel campings en vakantieparken die bezig zijn met Social Media. Omdat ze het leuk vinden, óf omdat ze vinden dat het erbij hoort. Mijn eerste tip: zoek voor het onderhoud van je Social Media kanalen altijd iemand die het leuk vindt. Dan wordt de kwaliteit sowieso al beter dan wanneer je het bijhoudt ‘omdat het moet’. Ook het animatieteam op de camping kan Social Media goed inzetten voor hun activiteiten. Hieronder vind je 4 Social Media kanalen die in mijn ogen zeer geschikt zijn voor animatieteams!

Animatieteam animatiewerk.nlTwitter
Uiteraard is Twitter een leuk promotiemiddel, bijvoorbeeld om te vertellen dat het nieuwe zwembad er fantastisch uit komt te zien. Maar let op dat het bij Twitter ook om de dialoog gaat. Reageer op tweets, deel eens een leuke link of vraag gasten naar hun mening. Een leuk voorbeeld hiervan is Camping ’t Strandheem. Zij retweeten veel tweets van hun gasten. Voor het animatieteam kun je Twitter inzetten om activiteiten aan te kondigen (bijv: “Alle superhelden  verzamelen! Vanmiddag om 14.00 uur moeten we Super Sam helpen de boeven op te sporen… Verzamelen bij de animatiezaal!”) Maar je kunt met Twitter zelfs tochten uitzetten of een spelshow organiseren door de inzet van een tijdelijk account of een Twitter fountain (bijv. degene die het eerst het juiste antwoord twittert, wint).

Pinterest
Pinterest is een redelijk nieuw (uiteraard gratis) Social Media kanaal, waar foto’s en filmpjes kunnen worden verzameld op je eigen prikbord. Je kunt de foto’s indelen in categorieën. Naar mijn mening gaat Pinterest het in Nederland nooit écht maken. Toch is het voor animatieteams een geweldig middel om leuke ideeën op te doen voor bijvoorbeeld knutsels, spelletjes en spooktochten. Op Pinterest zijn namelijk duizenden voorbeelden (meestal met handleiding) te vinden van superleuke activiteiten. Als het animatieteam even een inspiratieloos moment heeft, is een kwartiertje op Pinterest al voldoende! Bekijk ons Pinterest kanaal voor een leuk voorbeeld.

Facebook
Facebook wordt al veel ingezet door campings en vakantieparken. Toch zie je over het algemeen nog vrij weinig foto´s en filmpjes van het animatieteam terug. Dit is een uitgelezen kans om meer promotie te maken voor de animatie op je park. Hou bijvoorbeeld eens een Facebook fotoshoot, alle foto´s zet je op je Facebookpagina, maar wél even met het logo van je camping of vakantiepark erin. Wanneer de foto´s worden gedeeld op de prikborden van je gasten, maken ze direct reclame voor je. Maak ook gewoon tussendoor eens foto´s van animatie activiteiten en zet ze live. Promoot je Facebookpagina actief, dan zul je zien dat de foto´s sneller worden gedeeld door je gasten.

YouTube
Doe mee aan gekke hypes, zoals de flashmob of de Harlem Shake. Deze filmpjes duren kort, maar kunnen vrij veel impact hebben, zelfs als de hype al op zijn retour is. Je wordt namelijk wel gevonden op dat populaire woord in Google en YouTube. Doe het met lekker veel mensen, zodat je altijd veel views hebt. De deelnemers aan de film gaan daarna de film waarschijnlijk ook delen op hun eigen Social Media kanalen. Mensen vinden het fantastisch om onderdeel uit te maken van een dergelijk filmpje. Heb je geen zin om mee te doen aan een hype? Maak dan een tof promofilmpje van de animatie activiteiten op de camping en plaats deze op je website, op Twitter en je Facebookpagina. Maak de film niet langer dan 3 minuten, dan is de aandacht volledig weg en wordt het saai in de ogen van de kijker.

Dit artikel is geschreven door: Wendy Oude Veldhuis van Animatiewerk.nl.
Animatiewerk.nl verzorgt animatieteams en programma’s op vakantieparken in Nederland en Duitsland.

Bewaren

Eén reactie

  1. wij adverteren veel, heel veel op social media met o.a. ballonclowns, limonade uitdeel clowns , airbrush en glittertattoo’s ook mogelijk met fluoriserende materialen, verkoop actiespelmateriaal , en fluoriserende materialen voor avond spooktocht of disco avond, , cq, festival neem kontact op met ons, voor de mogelijkheden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *