Overijssel noteert lichte groei in vakantiemarkt

Het gaat goed met het toerisme in Overijssel. In het afgelopen jaar kozen bijna 1,6 miljoen Nederlanders voor Overijssel als vakantiebestemming, 7% meer dan in 2011. Samen besteedden zij ruim 247 miljoen euro. Overijssel gaat daarmee tegen de landelijke trend in. Dat concludeert KennispuntOost, werkzaam voor MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme, op basis van de nieuwste cijfers uit het Continu Vakantieonderzoek.

Nederlanders kozen in 2012 vaker voor Overijssel als vakantiebestemming dan in het jaar ervoor. Daarmee wordt de positieve trend van de afgelopen jaren vastgehouden. De provincie bleek in het afgelopen jaar met name populair als bestemming voor korte vakanties en vakanties op vaste standplaatsen. De vakantiebestedingen in Overijssel blijven in lijn met voorgaande jaren.

Regio’s boeken goede resultaten
De Overijsselse regio’s laten, op basis van de gemiddelde ontwikkeling 2008-2012, een wisselend maar overwegend positief beeld zien. In de regio’s WaterReijk en IJsseldelta zijn goede resultaten geboekt. In het Vechtdal is een lichte afname van de toeristische binnenlandse vakanties waar te nemen, wel werden in deze regio meer vakanties op een vaste standplaats doorgebracht. De Hanzesteden bleken met name in trek voor een toeristisch bezoek. Salland toont een positieve ontwikkeling qua vakanties en overnachtingen, maar bezoekers zijn wel voorzichtiger met hun uitgaven. In Twente werden goede resultaten geboekt in het aantal vakanties en overnachtingen. Evenals in Salland zijn ook hier bezoekers voorzichtiger geworden met hun uitgaven, maar door de toename van het aantal overnachtingen zijn de totale bestedingen voor Twente stabiel gebleven.

Dichter bij huis op vakantie
NBTC-NIPO Research, uitgever van het Continu Vakantieonderzoek, verwacht voor 2013 een stabiele binnenlandse vakantiemarkt. Wel zal de consument proberen te bezuinigen door minder vaak op vakantie te gaan, minder uit te geven en dichter bij huis op vakantie te gaan. Dat laatste biedt kansen voor de Overijsselse vakantiemarkt. MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme spelen hier actief op in vanuit het meerjarenprogramma Marketing Impuls Toerisme Overijssel (MITO). Uiteindelijk doel is het aandeel van Overijssel op de binnenlandse vakantiemarkt te verhogen. Provincie Overijssel, ondernemers en gemeenten onderschrijven de aanpak en leveren komende jaren hun bijdragen aan het versterken van de regionale economie.

Bron: persbericht Kennispunt Oost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *