Mannen zijn gevoeliger voor impulsaankopen

Uit het jaarlijkse Sale onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet blijkt: “We gaan meer dan ooit massaal voor korting en koopjes! De crisis lijkt hierbij een belangrijke rol te spelen. Ruim een kwart (28%) geeft namelijk aan door de crisis meer met korting te zijn gaan shoppen.” Nog een opvallende conclusie; mannen zijn gevoeliger voor impulsaankopen dan vrouwen.

Nederlands fenomeen
Door de economische crisis heeft menigeen minder te besteden en als gevolg daarvan zijn we echte kortingliefhebbers geworden. Vooral vrouwen zijn de recessie te lijf gegaan door meer met korting te gaan shoppen (vrouwen 32% t.o.v. mannen 24%). Maar naast dat we minder te besteden hebben, houden Nederlanders ook gewoon enorm van shoppen met voordeel: meer dan de helft (56%) geeft dit als reden om met korting te shoppen. Daarbij gaan vrouwen iets vaker voor voordeel dan mannen, 92% van de vrouwen geeft aan door het stof te gaan voor een goede korting, maar ook het merendeel van de mannen (80%) zet zich in voor een lagere prijs. Meer dan een kwart van de mannen maakt er écht een sport van en dingt af om een goede korting te krijgen.

Klantenkaart geheim wapen voor goede korting
De voornaamste reden voor Nederland om een klantenkaart in bezit te hebben is korting krijgen bij een aankoop (58%), maar ook sparen voor korting of een cadeau op een later moment is voor meer dan de helft van de Nederlanders (51%) een reden om een klantenkaart te bemachtigen. Vooral bij vrouwen is de klantenkaart in trek (vrouw gemiddeld 4,9 klantenkaart t.o.v. man gemiddeld 4,1 klantenkaart).

Vooroordeel kan in prullenbak: man gevoelig voor impulsaankoop
Of het nu door een klantenkaart komt, een aanbieding of een succesvolle shopdag tijdens de sale, op een schaal van 1 tot 10 geeft Nederland aan voornamelijk vrolijk (7,4) en gelukkig (7,2) te worden van een aankoop met korting. Echter, hoe gelukkig korting ons ook maakt, we laten ons zeker niet verblinden door de lage prijzen. Bijna negen op de tien (89%) geeft aan de kwaliteit van de kleding minstens zo belangrijk te vinden en ruim de helft (53%) geeft aan heel erg op de kwaliteit van de kleding te letten. Het vooroordeel dat vrouwen verblind door koopzucht van alles kopen zonder erbij na te denken, kan naar het rijk der fabelen worden verwezen. Mannen blijken namelijk, vaker dan vrouwen, gevoelig voor impulsaankopen waarbij ze niet op de kwaliteit letten (15% versus 7%).

Het onderzoek van de Batavia Stad Fashion Outlet is gebaseerd op de uitkomsten van ruim 1000 respondenten.

Bron: Persbericht Batavia Stad Fashion Outlet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *