Belgische watersportsector ziet groeiperspectief

De drieëntwintigste Belgian Boat Show werd zondag afgesloten met 30.732 bezoekers. Hoewel de beurs dit jaar zes in plaats van negen beursdagen telde, was de opkomst amper een procentje lager dan vorig jaar. Exposanten uit alle sectoren waren enthousiast over zowel de opkomst als de interesse van het publiek. De sector ervaart een remonte.

Watersportbedrijven scoren buiten verwachting goed

“We zijn met een klein hartje gekomen, maar we deden uitstekende zaken.” Zo luidt het commentaar van Marina Yachting Center zaakvoerder Philippe Royaux die zes nieuwe jachteigenaren maakte.  Zowel bij de motorboten als bij de zeiljachten noteerde men ad hoc verkopen. Bij diverse bootverdelers waren het bovendien volkomen nieuwe klanten die de overeenkomsten tekenden. Over het algemeen ervoeren de standhouders dat de consument er weer zin in heeft. Gent Boat Service had het over de beste beurs ooit.

Springplank voor waterplezier

De Belgian Boat Show blijft de introductie voor geïnteresseerde watersporters. Een groot gedeelte van de bezoekers vonden alle informatie om met het pleziervaren te beginnen. De overheid en andere informatiediensten vonden de vragen van het gretige publiek meer gericht dan voorheen. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en de Scheepvaartpolitie noemen de Belgian Boat Show een belangrijke schakel in het proces dat de pleziervaart steeds veiliger en vlotter maakt.

Andere standhouders merkten meer dan de voorgaande jaren op dat het persoonlijke contact en de intensiteit van serviceverlening een beslissende factor waren in het aankoop- of bestelgedrag van de Belgian Boat Show bezoekers. “Iedereen die ik aan de balie kreeg wist zeer duidelijk waarvoor hij of zij kwam.“ zei Tom Robyn van vaarschool Offshore.

Groeiperspectief

Een van de opmerkelijkste bedenkingen bij de exposanten luidde dat de afwezige bedrijven ongelijk hadden. “Er waren economische redenen om niet op de Belgian Boat Show te staan,” ondervond Ludo Janssens van de beroepsorganisatie NAUTIBEL. “Maar enkele invoerders van gerenommeerde bootmerken gaven al van bij de openingsdag te kennen dat ze kansen lieten liggen.” De tevredenheid bij hun concullega’s op de sluitingsdag  is een extra stimulans om er volgend jaar bij te zijn.

Uitkijken naar vernieuwde aanpak

Voor de Belgian Boat Show organisatie is deze drieëntwintigste editie een kantelmoment. Tamara Danneels, de nieuwe Group Exhibition Manager, en Marc De Groote, de voltijdse Exhibition Manager, versterken voortaan het team. Reginald de Schepper staat met zijn 23 jaar ervaring het nieuwe beleid bij. Valérie Vanassche blijft de vertrouwde aanspreekpersoon voor de commerciële afdeling, terwijl Jill Degrande als Communications Officer wegens zwangerschapsverlof vervangen wordt door Vicky Gyselaers. Pit de Jonge blijft als externe consulent de niet-commerciële communicatie van de beurs verzorgen.
Artexis vijzelt de klantvriendelijkheid en service op in de tred van de brancheprofessionalisering. De Belgian Boat Show krijgt nog meer uitstraling als het compleetste watersport-, waterrecreatie- en watertoerisme-event in deze regio. Ook staan de aanbodverruiming van alle watersportdisciplines en de jaarlijks verrassende thema’s op de agenda.

De volgende, vierentwintigste Belgian Boat Show

zal plaatshebben in Flanders expo, Gent van 11 tot 13 februari en van 17 tot 19 februari 2012

Meer informatie: www.belgianboatshow.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *