Souvenirshops in de make over

Je hoeft de tv maar aan te zetten en programma`s met ‘bedrijven make overs’ schieten voorbij. Ze verbouwen restaurants, pakken het beleid aan in kapsalons en bazen gaan under cover om te zien wat er binnen hun eigen bedrijf gebeurd. Op dit moment zijn de programma`s nog erg Amerikaans, maar de verschuiving dichterbij huis is steeds meer zichtbaar.

De maaltijd of de sfeer?

In de programma`s is te zien dat een bezoeker niet alleen voor een maaltijd naar een restaurant gaat of voor een nieuw kapsel naar de kapsalon. De sfeer van een bedrijf bepaald voor een groot deel of de bezoeker terug zal komen. Hoe mooi je haar ook is geknipt, als er een vieze lucht in de kapsalon hing, kom jij er niet terug. Het eten kan erg lekker zijn geweest, maar de ober krijgt geen fooi als hij zich niet gastvrij heeft opgesteld. Voor een souvenirwinkel geldt dit ook. Er worden niet alleen souvenirs verkocht, het is het visitekaartje van het park. Sommige bezoekers beginnen hun bezoek in de winkel door het kopen van batterijen en de meeste eindigen er voor dat leuke souvenir. De eerste en laatste indruk moet goed zijn. Het is dus een gemiste kans als de souvenirwinkel niet op orde is.

Speel zelf voor ‘under cover boss’

De voorjaarsvakanties zijn begonnen en dat biedt een perfecte kans om als eigen under cover boss te kijken wat er speelt binnen de verkooppunten. In de ‘make overs’ beginnen ze altijd eerst met het personeel, daarna de producten, de inrichting (presentatie), de prijs, de promotie en als het kan de plaats. Voor de oplettende onder ons is dit een gebruikelijk marketinginstrument. Het is eenvoudig toe te passen binnen elk bedrijf.

Checklist souvenirshop

De komende weken ga ik elke week een van de zes onderdelen uitwerken. Voor deze week heb ik een korte checklist toegevoegd, die tevens een introductie geeft over de onderdelen. Print de lijst uit, trek je jas aan en loop langs alle verkooppunten in het bedrijf. Je zult er verbaasd van zijn hoeveel er nog niet functioneert zoals het eigenlijk zou moeten.

Personeel

Zorg dat het nieuwe personeel goed ingewerkt wordt. Breng ze op de hoogte van de huisregels, lopende acties en kledingvoorschriften. Het is belangrijk om personeel direct een goede begeleiding te geven, zodat ze weten wat er van hun wordt verwacht.

Check: Mijn personeel is goed ingewerkt en klaar voor het hoogseizoen

Product

Houdt goed bij wat bezoekers nu kopen, dit geeft vaak aan wat er komend seizoen goed gaat lopen. Ook is het handig om een ‘nee-verkoop’ boek bij de kassa neer te leggen. Mochten bezoekers naar iets vragen dat nog niet aanwezig is in de winkel, dan kun je voor het hoogseizoen dit nog inkopen.

Check: De toppers, floppers en noppers zijn bekend

Presentatie

De hele winter is er de tijd voor, maar op de een of andere manier zijn de meeste souvenirwinkels niet schoon. Haal voor opening alle stof en spinnenwebben weg. Zorg er voor dat de winkel lekker ruikt en zet alle producten netjes neer. In een schone en opgeruimde winkel, koopt de bezoeker het liefst.

Check: Het verkooppunt is schoon en netjes

Prijs

Zorg voor duidelijke prijskaartjes bij alle producten. Een bezoeker die de prijs niet kan vinden, zal minder snel iets kopen. Hanteer daarnaast een overzichtelijk prijsbeleid. Zijn de producten afgerond op -,95, -,99 of hele bedragen. Het prijsbeleid bepaal je aan de hand van het soort bezoekers die kopen.

Check: Overal staan prijzen bij en ik voer een prijsbeleid

Promotie

Breng het personeel op de hoogte van acties, zodat bezoekers met vragen bij hun terecht kunnen. Uiteraard moeten acties goed gecommuniceerd worden naar bezoekers, dus zorg er voor dat acties binnen het park vaak onder de aandacht gebracht wordt bij de bezoeker.

Check: Acties zijn bekend bij medewerkers en bezoekers

Plaats

De winkel kun je vaak niet optillen en ergens anders neerzetten, maar de producten kun je wel verspreid over het park terug laten komen. Zet de merchandise bij de receptie, in de horeca en mogelijk bij een attractie. Bezoekers zullen niet direct kopen, maar onbewust worden ze er aan herinnerd aan het einde van de dag niet zonder souvenir naar huis te gaan.

Check: De producten zijn zichtbaar geplaatst in het park

Ik wens alle winkeliers een goede voorjaarsvakantie en ik geef nog een denkwijze mee: “Als de basis van je winkel niet goed is, kun je niet op detail werken.”

Ruby Kramer

PanterKist

___________________________________________________________________________

“De tijd van winkeltje spelen is voorbij!” Het is tijd om geld te verdienen met de bekende souvenir. De consument is kritischer dan ooit en beleving is een belangrijk aspect binnen de dagrecreatie. Om een bezoeker een complete beleving te geven moet de retail in orde zijn. De meeste bezoekers sluiten hun ‘dagje uit’ tenslotte af in de winkel en kopen letterlijk een herinnering voor het leven.

PanterKist is een retail en merchandise adviesbureau en helpt bedrijven in de vrijetijd met het bepalen van een juist retail beleid. Kijk op panterkist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.

Volg Ruby Kramer op twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op twitter en sluit aan op Facebook

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *