Merchandise voor het goede doel of met een goed doel?

Consumenten spenderen samen miljoenen euro’s per jaar aan goededoelen-merchandise. Is het verstandig om goededoelen-merchandise in de (souvenir)winkel te verkopen en nog interessanter, wil ik er geld aan verdienen? Om er achter te komen hoe bekende goededoelen-organisaties dit aanpakken, ben ik de Nederlandse jaarverslagen van 2010 ingedoken van Wereld Natuur Fonds, Pink Ribbon en Unicef.

Inzet van goededoelen-merchandise
Merchandise is een middel om de herkenbaarheid van een goed doel (merk) te vergroten en inkomsten te generen voor de organisatie. Het is de drager van de identiteit van het goede doel en dat de consument bereid is hier geld aan uit te geven blijkt wel uit de jaarlijkse opbrengsten. Wereld Natuur Fonds Nederland haalde met de verkoop van artikelen in 2010 €39.000,- op, wat een laag bedrag is bij €3.240.000,- die Unicef alleen al ophaalde met de verkoop van kaarten. Pink Ribbon artikelen onder licentie leverde €3.568.739,- op.

Pink Ribbon Armband uit 2010 - Jaarverslag 2010 Stichting Pink Ribbon

En de winkelier?
De meeste leveranciers berekenen voor goededoelen-merchandise een hoge inkoopprijs, omdat een substantieel gedeelte moet worden afgedragen aan het goede doel. Door de hoge inkoopprijzen kunnen winkeliers er geen grote marge mee behalen in de verkoopprijs. Ze kiezen er daardoor vaak voor om een minimaal goededoelen-assortiment te verkopen. Wat overigens niet altijd geldt, want in het jaarverslag van Pink Ribbon is te lezen dat “donaties worden gerealiseerd door een afdracht van ten minste 10% van de verkoopprijs.” Dat betekent dat winkeliers er een behoorlijke marge op kunnen maken. Maar is dat de gedachte die je zou moeten hebben bij de verkoop van goededoelen-merchandise?

Join the club
Mijn interesse naar goededoelen-merchandise is gekomen doordat ik in januari dit jaar door de oprichter van Social Network Foundation (SNF), Rolf Balkenende, ben gevraagd om mij als vrijwilliger aan te sluiten bij de commissie merchandise. Ik was direct enthousiast over de manier waarop deze stichting social media inzet om ernstig zieke kinderen tot 18 jaar in Nederland een steuntje in de rug te geven.  Daarnaast werd ik verrast door hun merchandise beleid. Waar de meeste goededoelen-organisaties gebruik maken van vrijwilligers die op evenementen, braderieën en in supermarkten de producten verkopen, gaat SNF een stap verder.

Voorbeelden van SNF merchandise met het karakter SNuF.

Je krijgt niks
SNF vraagt winkeliers om als vrijwilliger op te treden in hun eigen winkel en de merchandise te verkopen zonder er één cent voor terug te zien, zodat alle inkomsten direct naar het goede doel gaan. In eerste instantie was ik er sceptisch over, want de winkelier moet geld verdienen om zijn bestaansrecht te blijven houden, dus waarom zou hij vrijwillig producten verkopen?
Omdat het de verkoop juist stimuleert! Alle aangesloten winkeliers krijgen een vermelding op de site www.snf.nl en promotiemateriaal voor in de winkel. De consument zal daardoor vanuit goodwill meer respect krijgen voor de winkelier en geneigd zijn om daar vaker iets te kopen. Bovendien zijn de verkoopprijzen van de SNF-merchandise laag. Consumenten die bewust voor een SNF-product naar de winkel komen, worden gestimuleerd om ook een ander product uit de winkel te kopen. Iets waar de winkelier wél aan verdient.

Merchandise voor het goede doel of met een goed doel?
Hoe dan ook, als je mechandise voor het goede doel wilt verkopen, kies dan een merk (organisatie) waar je zelf een bepaald gevoel bij hebt en dat past binnen het concept van de winkel. Of je het doet om er zelf meer inkomsten mee te genereren of omdat je dat goede doel alleen wilt steunen, dat gaat uiteindelijk niemand wat aan.

“Goed doen is anders dan goed willen zijn”

Ruby Kramer

PanterKist
___________________________________________________________________________

PanterKist is hét retail en merchandise adviesbureau voor souvenirwinkels in publieksattracties, zoals dierentuinen, musea en attractieparken. PanterKist zorgt er voor dat souvenirwinkels rendabel functioneren en personeel verkoopbevorderend te werk gaat. Kijk op www.PanterKist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.

Volg Ruby Kramer op Twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op Twitter en sluit aan op Facebook
___________________________________________________________________________

Vrijwillig winkelier worden voor de Social Network Foundation? Kijk op www.snf.nl en volg SNF op Twitter
___________________________________________________________________________
Bronvermelding

Jaarverslag 2009/2010 Wereld Natuur Fonds
Jaarverslag 2010 Stichting Pink Ribbon
Jaarverslag 2010 Unicef
De jaarverslagen van 2011 staan nog niet allemaal online en daarom zijn de verslagen uit 2010 gebruikt.

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *