Fryslân Marketing heeft een meerjarige samenwerkingsovereenkomst met multimediabedrijf Gameship gesloten. Doel van de samenwerking is om met de nieuwste media en entertainment toeristen naar Friesland te trekken. Met deze samenwerking willen beide organisaties inspelen op de groeiende samenhang van tv, internet, games en smartphones in toerisme en vrijetijd. Het moet leiden tot nieuwe toepassingen in de marketing en promotie van Friesland. Gameship ontwikkelde voor Fryslân Marketing reeds de I-dome met driedimensionale films over Friesland. Ook maakte dit bedrijf online games met Friese sporten. Fryslân Marketing heeft een meerjarige samenwerkingsovereenkomst met multimediabedrijf Gameship gesloten. Doel van de samenwerking is om met de nieuwste media en entertainment toeristen naar Friesland te trekken. Met deze samenwerking willen beide organisaties inspelen op de groeiende samenhang van tv, internet, games en smartphones in toerisme en vrijetijd. Het moet leiden tot nieuwe toepassingen in de marketing en promotie van Friesland. Gameship ontwikkelde voor Fryslân Marketing reeds de I-dome met driedimensionale films over Friesland. Ook maakte dit bedrijf online games met Friese sporten.

[caption id="attachment_10782" align="alignright" width="270" caption="Beursstand Griesland met de Idome"][/caption] Gameship De ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie gaan razendsnel. Toeristische marketing en promotie verloopt tegenwoordig grotendeels via tv en internet. Om met succes te concurreren is het voor de toeristische sector belangrijk om kennis te hebben van alle mogelijkheden die de nieuwe technologie in zich draagt. Fryslân Marketing heeft hierbij gekozen voor Gameship uit Leeuwarden. Dit Friese bedrijf heeft zich in Europa ontwikkeld tot een vooraanstaand bedrijf op het gebied van beeld, geluid, animaties, gaming en entertainment. Gameship is ontstaan als kennisinstituut van de NHL Hogeschool. Nieuwe media Fryslân Marketing heeft positieve ervaringen met het gebruik van tv, nieuwe media en entertainment. Samen met toeristische bedrijven wil het promotiebureau daarop nog meer inzetten. “Consumenten boeken niet alleen via internet, maar delen er ook ervaringen met elkaar”, aldus directeur Paul van Gessel van Fryslân Marketing. “We spelen hierop in en willen samen met Gameship nieuwe internettoepassingen ontwikkelen. Fryslân loopt daarmee voorop” Het gaat hierbij om toepassingen in de social media, het ontwikkelen van games, maar ook toepassingen voor de smartphone. Volgens directeur Thijs Helfrich van Gameship is de samenwerking met Fryslân Marketing een belangrijke stap voor het toeristisch bedrijfsleven in Friesland om klaar te zijn voor de toekomst. Ruim 2 miljoen toeristen weten jaarlijks Friesland en de Waddeneilanden te vinden. Doelstelling van Fryslân Marketing is dit aantal jaarlijks met 3% te laten toenemen. In Friesland werkt 11% van de mensen in het toerisme. De sector is nu al goed voor ruim 1 miljard omzet. Meer informatie: www.fryslanmarketing.nl