ACSI en Camping.info gaan samenwerken in het faciliteren van online boekingen

ACSI, platform voor campings en kampeerders, gaat samenwerken met Camping.info in het faciliteren van campingboekingen. Zij hebben daarvoor een Joint Venture opgericht. Camping.info is marktleider in het Duitse taalgebied. Alle campings die bij ACSI boekbaar zijn worden automatisch ook boekbaar bij Camping.info en vice versa.

Beide platformen besteden nu veel geld aan de IT technologie die nodig is om boekingen vanuit heel Europa op campings in heel Europa mogelijk te maken. Al deze boekingen worden rechtstreeks gedaan in de Property Management Systemen (PMS) van de deelnemende campings. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld de reserveringssystemen van Campingcare, Maxxton, Stratech en Tommy van AICN. In Europa zijn er zeker 150 verschillende PMS systemen in gebruik, die allemaal een eigen koppeling vragen met centrale boekingsplatformen. Door de samenwerking kunnen beide platformen fors besparen op het programmeren van deze koppelingen.

Inspiratie uit de hotelssector

De Campingsector neemt een voorbeeld aan de hotelsector waar het online zoeken en boeken al veel meer is ingeburgerd. Op dit moment zijn via EuroCampings.eu zo’n 1200 campings direct boekbaar. Dat moeten er aan het eind van dit jaar 2000 zijn. Het is dan van belang dat de beschikbaarheid real time wordt weergegeven en dat de kampeerplaats of de accommodatie van een camping via het platform direct boekbaar wordt gemaakt. Overigens boekt en betaalt de consument altijd rechtstreeks bij de camping. De platformen van de ACSI en Camping.info spelen een rol als marketingplatform en niet als touroperator.

In de campingsector is het centraal samenbrengen van beschikbaar aanbod veel complexer dan in de hotelsector, omdat het productaanbod en daardoor de prijsstructuren van campings veel gevarieerder zijn.  
Zowel de ACSI, die het platform Eurocampings.eu beheert, als het platform Camping.info hebben jaarlijks zo’n 20 miljoen bezoekers op hun websites; mensen die op zoek zijn naar een kampeervakantie. Camping.info heeft ruim 23.000 campings op de website staan; bij de ACSI zijn dat er bijna 10.000. Het grote verschil kan worden verklaard doordat de ACSI elke camping laat controleren door een eigen team van campinginspecteurs die een voorselectie maakt op basis van kwaliteit. Alle campings die bij ACSI boekbaar zijn, worden dat ook automatisch op Camping.info.

Ramon van Reine, directeur van de ACSI, laat weten dat de normale provisie voor een camping gehandhaafd blijft op 10% van de boekingswaarde voor campings die reeds een commerciële relatie hebben met ACSI of Camping.info  (en 14% voor camings die dat niet hebben) “Dat wordt gezien als een ‘normale’ provisie in deze markt; en we hebben niet de intentie om dit in de toekomst sterk op te schroeven. Ik ben blij met deze samenwerking omdat we hiermee de technologische ontwikkeling van onze platformen kunnen versnellen en voor de campingsector een betrouwbaar en goed alternatief worden voor grote partijen als Booking.com en straks eventueel ook Amazone.”

Maximiliaan Möhrle, directeur van Camping.info, voegt daar nog aan toe: “Door het boekingsproces zo veel mogelijk te automatiseren bespaart de backoffice van een camping de nodige tijd in het afhandelen van standaardvragen – en wij nemen een deel van de marketing uit handen. Op die manier leveren wij de ondernemers veel meerwaarde.”

Big data

De grote boekingsplatformen  in de campingwereld beschikken ook over veel en actuele date m.b.t. kampeervakanties. Hoe wordt Big Data ingezet in de bedrijfsvoering?

Möhrle: “Wij gebruiken deze data vooral om onze eigen online marketing te optimaliseren en de bezoekers zo gericht mogelijk relevante informatie te verstrekken. Wij zullen de data zeker niet verkopen, zoals veel grote commerciële platformen dat wel doen.”

Van Reine vult aan: “Natuurlijk kijken we naar het zoek en boekgedrag op onze websites. Die kennis delen we ook weer met campingeigenaren. We hebben recent nog een grote analyse uitgevoerd en gedeeld met onze partners. Zij krijgen daarmee onder andere meer inzichten om hun seo te verbeteren.”

PMS partijen in Europa

Het aantal van 150 PMS partijen die in Europa actief zijn om campings te helpen bij hun boekingen zorgt voor de nodige complexiteit in deze markt. Zien jullie daar in de toekomst geen consolidatieslag ontstaan?
Van Reine (ACSI): “Een reserveringssysteem is voor veel campings het hart van hun business, en verweven in de hele bedrijfsvoering. Deze systemen vragen om snelle en adequate ondersteuning. Veel ondernemers kiezen daarom voor een partij in de buurt, en die hun eigen taal spreekt. De organisatie per land zal daarom voorlopig nog wel even in stand blijven; al zijn er inmiddels wel diverse partijen die in meerdere landen actief zijn. Ik verwacht dat er wellicht in Noord-Europa en afzonderlijke in Zuid-Europa meer samenwerkingen kunnen ontstaan.”

Möhrle: “Er zullen zeker partijen uit de markt verdwijnen. Er is nog een groep van verouderde PMS systemen in gebruik die bijvoorbeeld geen directe koppeling heeft met online. En daarnaast zien we dat er grote verschillen zijn in de data die worden verzameld. Systemen die over onvoldoende essentiële data beschikken, zijn lastig te koppelen en te boeken via onze platformen. Ik denk dat de meeste ondernemers op termijn kiezen voor systemen die goed aansluiten bij de grote boekingsplatformen”

De joint Venture die de ACSI en Camping.info aangaan krijgt de naam: ACSI Camping.info Booking

Van Reine beschrijft nog waarom hij juist met Camping.info een klik voelt: “Beide bedrijven zijn  familiebedrijven, die niet puur uit zijn op winstmaximalisatie, maar zich vooral richten op een duurzame relatie met hun klanten op de langere termijn.“

Meer informatie:
www.camping.info
www.acsi.eu / www.eurocampings.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *