9 % van de Nederlanders verwacht binnen een jaar een e-bike aan te schaffen. Het merendeel van de e-bikes (64%) wordt recreatief of in de vrije tijd gebruikt.

Dit komt neer op een verwachte verkoop van 1,2 miljoen e-bikes in 2021. Dit blijkt uit de E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.400 Nederlanders.

Aandeel stadsfietsen daalt

Bijna één op de tien Nederlanders verwacht binnen een jaar een e-bike te kopen. Dit komt neer op een verwachte verkoop van 1,2 miljoen e-bikes in 2021. Het merendeel daarvan (61%) zal uit elektrische stadsfietsen bestaan. Het marktaandeel van de stadsfiets daalt daarmee ten opzichte van 2020 (76%). Consumenten kiezen dus steeds vaker voor de elektrische mountainbike, speed pedelec, hybridefiets of bakfiets.

Gemak grootste motivator

Gemak wordt het vaakst als reden genoemd om een e-bike aan te schaffen (51%). Andere motivaties zijn minder fysieke belasting en snelheid. In mindere mate noemt men het milieu, positieve verhalen van familie, vrienden of collega’s, het toekomstgerichte karakter en het uiterlijk van de e-bike. De prijs weerhoudt de consument het vaakst van het kopen van een e-bike.

Bronen meer informatie: Multiscope

Wat betekent dit voor de recreatiesector?

Fietsers met een e-bike hebben een grotere actieradius. Is je aanbod van fietstochten daar al op ingesteld? Recreanten die gebruik maken van het knooppuntensysteem kunnen zelf de lengte van hun route bepalen. Veel vakantieparken en toeristische regio's hebben leuke standaard fietsroutes klaarliggen voor hun gasten. Het lijkt logisch om daar ook een wat langere versie aan toe te voegen. Ook de behoefte aan oplaadpunten voor de e-bike is een aandachtspunt. Een stekker aan de buitenzijde van een vakantiewoning is een gewilde optie. Tot slot zien we dat ook bij de verhuur van fietsen steeds vaker wordt gekozen voor de e-bike.