The VR Room doorstaat de coronacrisis niet – VR attracties wel kansrijk

De pionier op het gebied van VR Attracties in Nederland, The VR Room, heeft de coronacrisis niet overleefd. Oprichter Wouter van den Bijgaart blijft nog altijd overtuigd van de potentie van VR attracties.

Op 2 december werd The VR Room officieel failliet verklaard. The VR Room is vier jaar geleden van start gegaan in Utrecht en had inmiddels al nevenvestigingen in Amsterdam en Tilburg ontwikkeld. De toekomst leek rooskleurig, totdat begin dit jaar de coronacrisis de kop op stak.

Wouter van den Bijgaart schrijft op zijn Linked-in pagina: “Ondanks een succesvolle 4,5 jaar met The VR Room was de tweede golf er jammer genoeg eentje teveel. Ik had graag een doorstart willen maken maar helaas is dit niet gelukt. De hele boedel inclusief alle rechten/namen omtrent The VR Room is uiteindelijk naar een andere partij over gegaan en daarmee niet meer aan mij verbonden.”

Nog volop kansen voor VR attracties

Van den Bijgaart is dan wel ‘zijn’ bedrijf kwijt. Als pionier op het gebied van VR attracties heeft hij de kennis in huis om de kansen voor VR te duiden. Hij is inmiddels al weer actief als consultant voor nieuwe ontwikkelingen, projecten en zijn eigen VR-game Cops vs Robbers. 

Wordt VR niet overgenomen door de markt van thuis gamen?

Van den Bijgaart: “VR is nog altijd bezig aan een enorme opmars. Er is een heel eigen markt voor Location Based VR. Dat geeft een beleving die je thuis niet kunt nabouwen. Dat zijn o.a. spellen die je in een grotere ruimte speelt, en vaak ook met meerdere personen. Wij gaan uit van een oppervlakte vanaf 50m2 en minimaal 12m2 per deelnemer.”

Wat zijn de trends succesfactoren van een VR attractie?

Van den Bijgaart: “De headset kabelloos maken was heel belangrijk voor de ontwikkeling van nieuwe spellen. Die kabelloze headsets worden steeds goedkoper waardoor deze makkelijker in attracties kunnen worden toegepast. Als belangrijkste succesfactor van dit moment zou ik ‘de content’ willen noemen. Je onderscheid je met de belevingswerelden waarmee je de spelers kunt imponeren. Verder is het belangrijk om goede locaties te vinden voor een VR attracties. Wij waren begonnen in een winkelgebied in Tilburg. Ik denk dat er nog volop kansen liggen voor VR attracties in winkelgebieden om daar vermaak aan het winkelgebied toe te voegen.”

Is Augmented Reality (AR) een concurrent aan het worden van VR?

Van den Bijgaart: “Nee, dat zijn echt twee compleet verschillende technieken die niet met elkaar concurreren. Je ziet dat AR wordt gebruikt in hele andere toepassingen.”


Wouter van den Bijgaart is beschikbaar als consultant voor ontwikkeling van nieuwe VR attracties en events. Meer informatie: Wouter van den Bijgaart op Linked-in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *