Veerkracht en geduld zijn nodig voor herstel sector leisure

De sector leisure (inclusief horeca) zal zich in 2021 nog niet helemaal herstellen. Dat verwachten de economen van ABN AMRO. Minister-president Mark Rutte noemde het woord een paar keer in zijn laatste persconferentie: ‘veerkracht’. Mede door de lockdown is flexibiliteit nodig om terug te kunnen veren.

Leisure en horeca

De sector leisure zal volgend jaar nog niet helemaal zijn hersteld van de forse krimp in 2020. Met een verwachte stijging van 70 procent in 2021 herstelt de sector ook komend jaar nog niet van de crisis; de sector zit daarmee nog zeker 15 procent onder het niveau van 2019. Dat komt doordat volgend jaar waarschijnlijk nog steeds beperkende overheidsmaatregelen zullen gelden, die vooral bioscopen, groepsaccommodaties, eetcafés, musea, attractieparken en de reisbranche in hun activiteiten beperken.

De mate waarin de distributie van een vaccin en de invoering van sneltesten op gang komt, is doorslaggevend voor het tempo van het herstel. Dit zijn de belangrijkste troeven om het aantal besmettingen en daarmee ook de beperkingen terug te brengen.

Thuisbezorging

Ondanks die aanhoudende beperkingen, laten de inkomsten van de leisure toch volgend jaar herstel zien. De ondernemers uit de sector hebben namelijk intrinsieke veerkracht, die bijvoorbeeld in de horeca goed te zien is. In dit geval gaat het dan onder meer om het introduceren of verbeteren van mogelijkheden om thuis te bestellen. Dit jaar heeft maaltijdbezorging een grote vlucht genomen, vooral in de eerste lockdown. Uit transactiedata van ABNAMRO blijkt de bezorgomzet in april met 97 procent te zijn toegenomen ten opzichte van 2019 van en met 76 procent in november. Dat stuwt niet alleen de inkomsten, maar zorgt er tevens voor dat het contact met de gasten en het personeel behouden blijft, en daar kan de horeca later de vruchten van plukken. Zo zijn vermoedelijk de verwenboxen uit de horeca ook na de coronacrisis nog achter de voordeur te vinden.

Minder bezoekers, meer belevenis

Voor het uitbreken van de coronacrisis richtten veel bedrijven in de vrijetijdsbesteding zich vooral op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers. Zo werd een op de drie tickets van een attractiepark of dierentuin tegen hoge kortingen verkocht via een supermarkt of drogisterij.In de toekomst wordt naar verwachting meer gekeken naar hoe bezoekers te spreiden en hen een meer complete ervaring te bieden. Madurodam is een voorbeeld waar gasten vooraf online een tijdslot kiezen zodat het bezoek kan worden gespreid. De gasten hebben door minder drukte in het park een fijnere ervaring. Dergelijke initiatieven bespoedigen de veerkracht van de sector.

Weerbaarheid

Hoe de sector leisure uiteindelijk door de crisis komt, hangt voor een belangrijk deel af van de mogelijkheden die nu worden gegrepen om veerkrachtige initiatieven te ontplooien. Zo verlaagden restaurants en hotels de personeelskosten door tijdelijke contracten niet te verlengen en wisten ze tijdelijk lagere huren af te spreken met pandeigenaren. Dit versterkt de weerbaarheid van bedrijven en stelt hen in staat met creatieve oplossingen te komen om omzet te blijven maken. Ondanks deze creatieve initiatieven zullen veel bedrijven uiteindelijk alsnog moeten worden stopgezet, tijdelijk dan wel permanent. Pas zodra er een vaccin isen de beperkingen worden opgeheven, zal de vraag naar vrijetijdsbestedingen naar verwachting enorm stijgen. Immers, veel Nederlanders, van jong tot oud, staan te trappelen om weer buitenshuis sociale activiteiten te ondernemen.


met dank aan (auteur): 

Franka RolvinkCouzy, Hoofd Sector Research ABN AMRO

Meer informatie: ABN AMRO – sector leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *