Nieuw entertainment concept Houba World richt zich op fec’s en winkelcentra

Het nieuwe Belgische bedrijf Boldmove, geleid door de ervaren attractie-ontwikkelaar Benoit Cornet, heeft een  compact indoor entertainment center ontwikkeld: Houba World. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de wereld van Marsipulami voor het decor en thematisering.

Het concept van Houba World maakt gebruik van attracties gebaseerd op media technologieën zoals interactieve games, VR en AR. In het basisconcept ontwerp zijn o.a. 12 attracties opgenomen, een gethematiseerd restaurant en een souvenirshop, die samen een oppervlakte van 3000 m2 vereisen. Het concept is echter schaalbaar, waarbij de exploitant een keuze kan maken uit de attracties en eventueel een deel van de attracties buiten kan realiseren.

Het idee achter het compacte concept is dat het kan worden toegevoegd aan locaties die op zoek zijn naar een publiekstrekker. Daarmee wordt ingespeeld op opkomende marktsegmenten zoals Family Entertainment Centers en winkelgebieden die zich willen profileren met een leuke aantrekkelijk attractie-aanbod. Ook het toevoegen van een indoor themazone aan een bestaand (outdoor) attractiepark wordt als potentiële markt gezien. In de uitgebreide versie zijn er ook mogelijkheden om Houba World als stand alone park(je) te exploiteren.

In de basis bestaat Houba World uit vijf zones.

  1. De compacte dark ride met shooters ‘smash & reload’ (zie afbeelding) is de eyecatcher van het concept.
  2. Het tweede deel bestaat vooral uit attracties met een mediabasis. De 4D cinema is een exclusief onderdeel van deze zone, die verder wordt aangevuld met een aantal VR attracties .
  3. De derde zone is meer gericht op fysieke spelelementen w.o. een playzone, een droptower. De vele spellen en attracties zijnlaagdrempelig te beoefen door jong en oud, waarmee de hele familie kan participeren in de beleving.
  4. Het shop- en retailgedeelte is bijzonder uigebreid; zeker voor een indoor entertainment center. Het speelt duidelijk in op funshoppen. Volgens Cornet kun je er ook voor kiezen om met meerdere winkelconcepten binnen het totaalconcept te werken.
  5. Een kwalitatief hoogstaand, gethematiseerd jungle restaurant, maakt het concept af. Hier kun je, naast fast-food, ook kiezen voor een verwenmaaltijd in een Zuid-Amerikaanse omgeving.

Belangrijke rol voor het retail-element

Houba World is gebaseerd op de Intellectual Property (ip) van Marsipulami. Bij de wat oudere Nederlanders wellicht nog bekend van de hit van Danny Christiaans (houba houba hoeba hop hop hop.) Een nieuwe animatieserie, waarmee de Marsipulami ook meer bekendheid krijgt bij de jongere doelgroep, is in ontwikkeling. De IP is in handen van Mediatoon Licencing die ook karakters als Lucky Luke en Spirou (Robbedoes) in haar portfolio heeft. Door te werken met een merk dat al langer in de markt actief is, is ook het assortiment aan merchandise bijzonder uitgebreid (500 items) en bewezen aantrekkelijk.

Benoit Cornet benadrukt het belang voor een goede keuze in IP: “Marsipulami is een karakter met een bijzonder rijke en veelzijdige verhaallijn. Er worden al 60 jaar voor boeken en tv-series over dit bijzondere wezentje gemaakt die ook goed in de markt ligt als het gaat om natuur- en familiewaarden. Een sterk element van het ip Marsipulami is het goed uitgewerkte assortiment van producten. We weten uit ervaring dat het ontwikkelen van nieuwe souvenirs een hele grote investering met zich meebrengt. De retail is binnen dit concept een wezenlijk onderdeel van het verdienmodel. Wij richten ons o.a. op locaties in winkelgebieden. Daar wordt sterk gelet op de opbrengst per vierkante meter. Met dit concept – met diverse verdienmodellen – kunnen we niet de omzet per m2 behalen van een winkel, maar wel steeds dichter in de buurt komen. Daarmee wordt een leisure concept, dat ook als trekpleister dient, een steeds aantrekkelijker optie.”

Facts

  • Voor de basisversie, die ook in bovenstaande afbeelding is te zien, met o.a. 12 attracties, souvenirshop, restaurant, thematisering en voorzieningen komt de investering uit rond de 15 miljoen.
  • De capaciteit wordt berekend op 600 personen per uur – en de gemiddelde bezoektijd zal rond de drie uur bedragen.
  • In voorbeeldberekeningen gaat men nu uit van een entreeprijs rond de  20 a 25 Euro. Dit is o.a. afhankelijk van de locatie en inbedding van het project.
  • De primaire doelgroep zijn gezinnen met kinderen in de leeftijd van 45 tot 14 jaar.

Meer informatie:  www.boldmove-nation.com/copy-of-sing-rise

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *