Trends, innovaties en noviteiten op de Praktijkdag Family Entertainment Centers 2020

“Na een crisis, ook deze Coronacrisis, ben je 20% van je omzet kwijt” zegt Hans van Leeuwen die als trendwatcher als zijn 4e crisis meemaakte. “Innoveren blijft desondanks belangrijk want het consumentengedrag verandert.” Met dit statement opende hij de eerste praktijkdag Family Entertainment Centers op dinsdag 8 september.

Trends

Locatie is hiervoor het gloednieuwe The City Food & Fun in ’s-Gravenzande. Zo’n 65 geïnteresseerden zijn naar de Westlandse kustplaats afgereisd om zich te verdiepen in de noviteiten van deze tak van leisure. De praktijkdag was een opvolger van de ‘Het nieuwe dagje uit vakdag’ die in 2018 voor het laatst werd georganiseerd. Het dagprogramma omvatte naast een opening en trendwatchbetoog van Hans van Leeuwen, drie presentaties van gastsprekers. Ook was er volop tijd voor netwerken (op 1,5 meter afstand) en uiteraard The City bewonderen.

“Pleisureworld’s definitie van een Family Entertainment Center is dat er tenminste vier activiteiten onder één dak zijn. Activiteiten met een attractiewaarde én in combinatie met een horecaconcept,’’ gaat Van Leeuwen verder. “De top vijf van de geclusterde activiteiten zijn karten, bowlen, glowgolf, virtual reality en nieuwkomer is Gaming & e-sport.” Daarmee zijn Escaperooms uit het top 5 rijtje verdwenen. “Escaperooms zijn qua verdienmodellen ingehaald.”  De drie top trends bij de ontwikkeling van de FEC-sector zijn wat Van Leeuwen betreft Immersive storytelling, Socialtainment, Integratie van entertainment met Retail.

“Voor immersive storytelling ben je bij The City aan het adres voor het juiste voorbeeld. Er is hier zover nagedacht over decorbouw en de setting waardoor je echt ontsnapt uit de echte wereld. Hoewel de loods op en industrieterrein staat, heb je hierbinnen geen idee meer. Doordat alle activiteiten aan centraal plein bij elkaar liggen, heb je bovendien veel upsell omdat zien doet verkopen.” Als Socialtainment noemt Van Leeuwen Mooie Boules een voorbeeld. “De activiteit is eigenlijk ondergeschikt aan het samenzijn. Jeu de Boules is daarom een perfecte activiteit die toch voor verbinding zorgt, maar uiteindelijk de horecakas spekt.” Tot slot de integratie van entertainment met retail. “Het is een feit dat winkelgebieden en binnensteden leger worden. Zeker na deze Coronacrisis gaan er weer bedrijven verdwijnen en dus komen er dus vierkante meters vrij voor entertainment. Als voorbeeld noemt Hans de ontwikkeling van GlowGolf bij de Kuip. Waar dit najaar een enorme verbouwing volgt.

Storytelling

Als tweede spreker benadrukt Reinoud van Assendelft de Coningh, vermaard als markteer van de Efteling, nogmaals het belang van storytelling. Zijn presentatie met de titel “Story first, business second, product third” geeft de aanwezigen nog wat extra handvaten om meer met verhalen in hun attracties bezig te zijn. “Waarom zijn verhalen nou zo belangrijk? Verhalen leiden altijd tot herinneringen,’’ zegt

hij. Op de trends van Van Leeuwen vult Van Assendelft de Coningh aan: “Er komt steeds meer en integratie van wetenschap en kennis bij attracties. Kidzania, gestart Mexico, komt in korte tijd naar Nederland. De dichtstbijzijnde locatie in Londen. Kinderen runnen hier als het ware een eigen stad en werken in volwassen banen en verdienen geld. Het is in korte tijd, oprichting in 1999 een echt edutainment merk geworden. Ik acht dit erg kansrijk voor Nederland!” Ook 360 graden film is wat Van Assendelft de Coningh een next thing. Hij heeft zelf niet zo’n vertrouwen in Virtual Reality, “er komen steeds meer betaalbare oplossingen voor mensen thuis. Dat maakt virtual reality dus straks niet meer bijzonder. 360 graden film is dat wel.” Er staat al een 360 graden bioscoop in Parijs. Tot slot noemt hij de integratie van cultuur en historie in attracties ook essentieel voor verhalen. “Bij de Efteling keken we dit af bij het Puy du Fou uit de Franse Vendée. Het voorbeeld en absoluut een inspiratiebezoek waard.”

Playdome Roosendaal

Thematisering van nieuw Playdome

De doorgewinterde Leisure ondernemer Nicky Broos (Skidome Rucphen en Indoor Skydive Roosendaal) is met een nieuw Family Entertainment Center bezig dat in april 2021 de deuren moet openen. Op steenworp afstand van Indoor Skydive komt Playdome. Onder één dak komt elektrisch karten, een lasergamebattle, bowlingbaan, funcurling en hakbijlgooien. Broos heeft op jonge leeftijd zijn hart verloren aan de Alpen en koos daarbij voor de ontwikkeling dus zowel zomerse al winterse bergsettings. Ook het horecaconcept met Schnitzel, Keizersmarrn en Käsespätzle wordt daarop afgestemd. Vergezeld door een eigen Weizen bier. Qua strategie is het belangrijk dat mensen vooraf boeken. “Want wie meer dan vier weken vooraf boekt en betaald is bij aankomst al vergeten wat het heeft gekost. De spending is dus hoger dan,’’ stelt Broos. “We bieden daarbij altijd karting en lasergamesessies in sets van twee. Niet alleen omdat het planning matig handig is… Voor het bowlen en de hakbijlsessies is de bowling een vol uur te gebruiken. In onze systemen is een uur 70 minuten. Zo voorkom je ook vervelende wachtsettings aan de baan en is de beleving van iedere gast beter.”

(Auteur: Sanne Bakker / Pleisureworld)

Bron en meer informatie: Pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *