In Lelystad bezochten we Batavialand; een samenvoeging van drie museale attracties; De Bataviawerf; het museum en het bezoekbare schip De Batavia. De eerste stappen zijn inmiddels gezet om het museum tot één geheel te smeden. De attractie heeft ook al een forse moderniseringsslag gemaakt, waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van nieuwe technieken. 

Afgelopen jaar (2019) werden er bijna 100.000 gasten ontvangen.

Enkele grote aanpassingen moeten nog worden gerealiseerd. Zo wordt het museum, de werf en het schip nu nog gescheiden door wegen, waardoor bezoekers moeten oversteken en opnieuw moeten inchecken. Door verplaatsing van de werf en het aan land brengen van het schip ‘De Batavia’ worden de verschillende onderdelen nog nadrukkelijker aan elkaar gekoppeld.

Techniek en storytelling

Jan Vriezen is de directeur die de hele operatie aanstuurt. Hij toont ons trots de eerste aanpassingen in het museum en op de werf. Opvallend is dat nieuwe technieken daarbij een belangrijke rol spelen. In het museum wordt o.a. veel gebruik gemaakt van projecties en digitale spellen om de bezoeker spelenderwijs iets te leren over de historie van Flevoland en de waterwerken. Het is natuurlijk niet alleen de nieuwe techniek die een rol speelt. De kwaliteit van de filmpjes en afbeeldingen die het verhaal in beeld brengen, moet ook op orde zijn. Storytelling is daarmee een belangrijk onderdeel geworden van de bezoekervaring.

Vooral De scheepskat Sesjat is een mooie vondst die erg goed door het publiek is ontvangen. Ook De Scheepskat is een vorm van nieuwe techniek. Groepen krijgen de kat mee op hun tour over de werf en het schip De Batavia. De kat vertelt onderweg over de bezienswaardigheden en kan ook vragen stellen. Dankzij beacons weet de kat waar hij zich bevindt en door een geavanceerde aanraaktechniek (aaien) kun je communiceren met je tijdelijke maatje. Door de maatregelen rondom corona is de Scheepskat tijdelijk buiten gebruik. Er is inmiddels een oplossing gevonden om de kat te kunnen desinfecteren, voordat hij in andere handen beland. In een special kattenbak wordt de kat met UV stralen in korte tijd ontsmet. Hierdoor kan deze populaire toevoeging snel weer worden hervat.

De Scheepskat is een product van Nederlandse bedrijf ‘Go Wonder’, die het product als Tellmies in de markt zet. Met sensoren op de rug en kop kunnen bezoekers interactie aangaan met de pluche dieren. Tellmies bepalen hun positie aan de hand van beacons. Ze hebben geen oortelefoon, maar een ingebouwde speaker. De magie van de Tellmie is dat alle technologie onzichtbaar is en daarmee de beesten echt tot leven komen.

Bataviawerf krijgt nieuwe invulling

De Bataviawerf, waar gewerkt wordt aan de reconstructie van oude schepen, heeft er enkele winkeltjes bijgekregen. Hierdoor is de werf veel meer een historische locatie geworden, waar je o.a. lokaal gebrouwen bier kunt verkrijgen. Dat is een mooie aanvulling op de werf waar vrijwilligers hard werken aan de reconstructie van oude historische schepen.

Een van de grote kapitaalintensieve projecten is het aan land brengen van het schip ‘De Batavia’. Vriezen: “De oude VOC schepen waren niet gemaakt om jarenlang mee te gaan. En dat zien we ook aan de kwaliteit van het hout onder water. Er is een hoge urgentie om het schip op het land te brengen en te conserveren voor de toekomst. Naast het historische verhaal van De Batavia in de VOC-tijd, zien we dit schip ook als een sociaal monument: een reconstructie van een schip waaraan 1200 mensen hebben gewerkt. Vaak waren dat mensen die hierdoor de kans kregen om een vak te leren. Ook Willem Vos, de initiatiefnemer van het reconstructieproject, is weer bij de plannen betrokken.” De Batavia aan land krijgt op termijn hopelijk een overdekte locatie, waardoor de weersinvloeden op het schip worden beperkt. Voor bezoekers is het prettig dat deze attractie in de nieuwe situatie ook bij slecht weer bezoekbaar blijft.

Meer informatie:

www.batavialand.nl

www.gowonder.nl/work/wat-zijn-tellmies