Tijdens de zomer van 2020 boekten de Belgen gemiddeld 32 procent meer overnachtingen in Vlaanderen dan in juli en augustus 2019. Vooral sommige groene regio’s en de kust waren erg populair. Overnachtingen van buitenlandse toeristen dalen dan weer met de helft.

Tijdens de zomer van 2020 boekten de Belgen gemiddeld 32 procent meer overnachtingen in Vlaanderen dan in juli en augustus 2019. Vooral sommige groene regio’s en de kust waren erg populair. Overnachtingen van buitenlandse toeristen dalen dan weer met de helft.

In de maand juli 2020 werden maar liefst 37 procent meer boekingen genoteerd dan vorig jaar. Mede door de aanscherping van de veiligheidsmaatregelen eind juli zakte dit in augustus terug tot 27 procent. Samen goed voor een gemiddelde van 32 procent meer boekingen. Zelden gingen zoveel Belgen tijdens de zomermaanden op reis in Vlaanderen.

Volgens de cijfers van Vlaamse boekingsmodule Stardekk ziet ook september er op vlak van binnenlands toerisme veelbelovend uit: voorlopig zijn er al 40 procent meer boekingen gemaakt dan in 2019. Opvallend is wel dat het percentage sterk afhangt van regio tot regio. Zo zijn groene regio’s, waaronder Limburg, en de kust erg populair als vakantiebestemming. Ook Brugge was in trek. Andere kunststeden of regio’s die sterk afhankelijk zijn van internationale bezoekers en zakenreizen doen het minder goed. In de stad Antwerpen bijvoorbeeld zijn na de verstrengingen van de coronamaatregelen eind juli zowel de binnenlandse als de buitenlandse overnachtingen sterk gedaald. 

Uit big data kan toerisme Vlaanderen bovendien afleiden dat de tevredenheidsscores over de beleving in Vlaamse musea en attracties in 2020 zelfs nog hoger liggen dan in dezelfde periode in 2018 en 2019. Een mogelijke verklaring is dat museumbezoekers tegenwoordig in alle rust, met minder drukte een museum of attractie kunnen verkennen.

Uit een enquête die Toerisme Vlaanderen begin augustus organiseerde, bleek daarnaast dat 87 procent van de logiesuitbaters in Vlaanderen de voorbije zomer de deuren openhield, ondanks de moeilijke omstandigheden. Bij hotels was dat zelfs 95 procent. Ook dit najaar doen toeristische ondernemers, gastheren en -vrouwen er alles aan om hun bezoekers nog een deugddoende daguitstap of langere vakantie aan te bieden.

Toerisme Vlaanderen blijft ondertussen ook internationaal communiceren. De focus ligt daar momenteel weliswaar op reputatieversterking in plaats van directe boekingen.

Meer informatie: Toerisme Vlaanderen