Op 1 juli is in ’s-Hertogenbosch De Bossche Zomer van start gegaan. Een strategie waarmee gedurende 2 maanden ruimte wordt gegeven aan ondernemers, instellingen en bezoekers om – met de RIVM-maatregelen als voorwaarde – van deze vreemde zomer iets bijzonders te maken en op innovatieve wijze te ondernemen.

Op 1 juli is in ’s-Hertogenbosch De Bossche Zomer van start gegaan. Een strategie waarmee gedurende 2 maanden ruimte wordt gegeven aan ondernemers, instellingen en bezoekers om – met de RIVM-maatregelen als voorwaarde – van deze vreemde zomer iets bijzonders te maken en op innovatieve wijze te ondernemen.

Begin juni werd begonnen met de voorbereidingen en het resultaat is dat de stad bruist van de creatieve initiatieven.

Spreiding in ruimte en tijd

De Bossche Zomer kenmerkt zich door spreiding. Spreiding in vierkante meters en in tijd. Door al vroeg met horecaondernemers in gesprek te gaan zijn er samenwerkingen ontstaan die voor het Corona-tijdperk ondenkbaar waren. Bijvoorbeeld: 1 Rugbyvereniging + 2 horecaondernemers = 1 terras op een unieke locatie, een bijzondere belevenis. Op die manier zijn er extra terrassen gecreëerd op plekken als het bovenste dek van een parkeergarage, de tuin van de Sint-Janskathedraal en letterlijk in de haven van de binnenstad. Deze samenwerkingen hebben er, ondersteund door de gemeente, toe geleid dat het aantal terrasplaatsen ondanks de 1,5 meter maatregelen gelijk is gebleven.

Ruimte voor cultuur

Daarnaast is er ruimte gegeven aan culturele partijen om nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Op die manier zijn initiatieven ontstaan zoals een kleinschalige vorm van Theaterfestival Boulevard – Afzender Boulevard – een speciale kindervoorstelling in een park, silent disco muziek- en theatervoorstellingen, een drive-in bioscoop bij een truckers café, cultuur-historische lezingen op een binnenplein in de binnenstad, lasergamen bij een fort buiten het centrum, operadiners op het voorplein van Het Noordbrabants Museum, een initiatief van het Internationaal Vocalisten Concours, watertaxi’s, etc.

Voor ieder wat wils

Ook is er een aantal grotere initiatieven ontstaan – ook dit zijn unieke samenwerkingen, zoals een restaurant in het grootste reuzenrad van Nederland, een openluchttheater in De Citadel en Het Zomertheater op de Pettelaarse Schans – een openluchttheater met 750 anderhalve meter proof-zitplaatsen voor grotere muzikale acts. Hierbij wordt maximaal gebruik gemaakt van de organisaties en bedrijven in de stad die zich dankzij De Bossche Zomer toch kunnen laten zien.

Uiteraard wordt ook volop gebruik gemaakt van wat er al is, onder voorwaarde dat er ruimte is. De theaters, podia en bioscopen die de stad rijk is hebben een prachtige programmering, maar ook de detailhandel laat zich zien en levert een positieve bijdrage aan de zomervibe in de gemeente.

Al deze activiteiten zijn niet door gemeente bedacht of georganiseerd. “De gemeente heeft vooral de ruimte – in tijd en vierkante meters – en andere faciliteiten geboden. De ideeën en plannen zijn uit de stad zelf gekomen die aanhaakten bij het overlevingsconcept De Bossche Zomer. Een initiatief dat de potentie heeft om zich ook na de Coronacrisis blijvend in het DNA van de stad te nestelen.” aldus Huibert Wilschut, projectleider De Bossche Zomer.

Het uitgebreide programma kunt u vinden op www.DeBosscheZomer.nl, volg ons ook op Facebook, Instagram.

De leukste stad van Nederland

Met kleinschaligheid, ondernemersdrift, RIVM-maatregelen en creativiteit als uitgangspunten heeft De Bossche Zomer ertoe geleid dat bezoekers nu niet alleen meer de geijkte plekken in de stad vinden, maar ook nieuwe plekken ontdekken. Het enthousiasme onder de bezoekers is groot en Bosschenaren zijn er trots op dat hun stad een voorloper lijkt te zijn in Nederland. “Je zou kunnen zeggen dat ’s-Hertogenbosch op dit moment misschien wel de leukste stad Nederland is!” aldus Huibert Wilschut.

De Bossche Zomer loopt tot 31 augustus 2020.

“Natuurlijk was het spannend. Aan de ene kant moet je door maatregelen beperken, aan de andere kant implodeerde ’s-Hertogenbosch van creativiteit. Als je dan met elkaar op zoek gaat, dan kun je alleen maar heel trots zijn als je ziet wat een energie er dan in heel korte tijd loskomt! Het succes is te danken aan ondernemers, de evenementensector, culturele partijen en vele inwoners die samen tot uitdagende en veilige succesformules zijn gekomen! We zijn nu volop bezig, maar ik weet zeker dat dit ons gezamenlijk wat gaat leren: het is een zomer waarin de omstandigheden ons álles laten onderzoeken, en waarbij we uiteindelijk als stad met dezelfde energie al dat goede moeten gaan behouden…. ”   

Burgemeester Jack Mikkers

“De Bossche Zomer is heel bijzonder omdat het echt een samenspel is van allerlei partijen uit de stad. Het idee ontstond in een klankbordgroep met gemeente, culturele instellingen, commerciële bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Het is typisch iets voor deze stad om in tijden van crisis de handen ineen te slaan en samen aan de slag te gaan. Dat er met zo’n breed draagvlak zoiets moois kan ontstaan is echt iets om trots op te zijn. Het biedt een mooi perspectief voor creatieve ondernemers om omzet te behalen om deze uitzonderlijke periode te overleven.”

Jeroen Dona, voorzitter stuurgroep Bossche Zomer

“Het leek een moeilijke zomer te worden, maar doordat de gemeente i.s.m. Artishock ons de vrijheid en het vertrouwen heeft gegeven is het juist een uitdagende en creatieve zomer geworden. Niet alleen voor mij maar voor velen in de stad ’s-Hertogenbosch. Daardoor is deze stad een stad om trots op te zijn, en waar iedereen met een gerust hart op veilige afstand van elkaar de mooiste plekjes kunt bewonderen .”

Jacques van Geffen, horecaondernemer, initiatiefnemer De Kemping

“Afzender Boulevard is de Bossche Zomer goed begonnen met voorstellingen en concerten in ons openluchttheater op de Citadel. We verheugen ons op het vervolg waarin theatermakers en choreografen de stad in trekken. Je vindt ze bij culturele instellingen en op locaties als pleinen en winkels . Of je komt ze met een bakfiets in de wijk tegen.”

Viktorien van Hulst, directeur Theaterfestival Boulevard, initiatiefnemer Afzender Boulevard

“ Het is een ongelofelijk raar jaar. Onze volledige business viel stil toen de Corona crisis uitbrak. Samen met Coreworks , Stagelight, Lion Event Support en Paaspop konden we binnen De Bossche Zomer iets unieks neerzetten met Het Zomertheater. Een forse en spannende onderneming, maar alleen al de positieve energie die het oplevert voor al onze mensen die eindelijk weer iets betekenisvols kunnen doen is enorm waardevol.”

Jan Dirk Vis, directeur Jan Vis Entertainment, initiatiefnemer Het Zomertheater

meer informatie: www.debosschezomer.nl