Deze nieuwe attractie in de binnenstad van Gouda zou in de week van 16 maart open gaan. Helaas gooide de coronacrisis roet in het eten. De nieuwe attractie was immers helemaal klaar. Gelukkig was er voldoende steun om de vertraagde openstelling uit te zitten.

Deze nieuwe attractie in de binnenstad van Gouda zou in de week van 16 maart open gaan. Helaas gooide de coronacrisis roet in het eten. De nieuwe attractie was immers helemaal klaar. Gelukkig was er voldoende steun om de vertraagde openstelling uit te zitten.

Vanaf 1 juni is de experience nu officieel open voor publiek. Tijdens een preview kregen we les in ‘het opzetten van een experience’ door Marcel Goossens van DST, die verantwoordelijk was voor de realisatie van dit project.

Het bijzondere aan de Gouda Cheese Experience is dat de attractie niet op zichzelf staat maar onderdeel uitmaakt van een breder netwerk van kaasproducenten en landelijk toerisme in de regio. Ook voor de stad Gouda is het thema ‘Kaas’ een belangrijk en herkenbaar Unique Selling Point. (naast de kaarsen.) Internationaal kent bijna iedereen de Gouda Cheese. Wellicht heeft de kaas zijn enorme bekendheid juist te danken aan het feit dat de naam Gouda Kaas geen beschermde merknaam is. Overal ter wereld wordt de kaas gemaakt volgens het oude recept uit Gouda.

Een van de Initiatiefnemers is Mia Schaap, die al 25 jaar een bloemenwinkel heeft in Gouda, en zich regelmatig laat zien als enthousiaste kracht achter allerlei typisch Goudse initiatieven. Voor het initiatief om iets met kaas te doen kreeg ze dan ook snel de handen op elkaar. Mia: “Iedereen in de wereld kent Gouda Kaas. Rond de beroemde Goudse kaarsen worden wel initiatieven ontplooid, zoals bijvoorbeeld Gouda bij kaarslicht in de kerstperiode. Als stad een zijn naam heeft geleend aan zo’n bekende kaas, dan moeten we daar natuurlijk wat mee doen. De naam Gouda is geen beschermde naam. Maar wellicht is de kaas juist daardoor wereldwijd zo bekend geworden. Over de hele wereld word ‘onze’ kaas geproduceerd. Gouda is in de geschiedenis ook nooit echt een productiestad geweest, maar moest het vooral hebben van zijn positie als marktplaats voor de handel in diverse producten.”

Een eerste belangrijke partners die aanhaakten was Diederik Vergeer, van het bekende kaasmerk Vergeer en Friesland Campina – bekend als zuivelproducent. En zo volgden er langzaam maar zeker meer aanhakers bij het idee om ‘iets met de Gouda Kaas te doen’. Het werd zelfs een regionaal gezelschap, waarin ook Cheese Valley en Het Groene Hart aanhaakte. Want juiste vanuit de regio werd de Gouda Kaas in het verleden geleverd aan de markt van Gouda.

In 2016 werd bureau DST benaderd om concreet een invulling te geven aan de plannen. Zij hadden destijds naam gemaakt met het opzetten van de Heineken Experience en hadden dus ervaring om rond een lekker en bekend product een toeristische ervaring te bouwen. De eerste activiteit die de stakeholders samen ondernamen was een inspiratiedag langs diverse ‘experience’ projecten in Nederland.

Hoe zet je een Experience neer?

Marcel Goossens van DST is vanaf het begin bij dit project betrokken. Hij licht zijn rol toe: “Wij zijn verhalenvertellers. Wij maken voor het ontwikkelen van experiences gebruik van het model met de 4 domeinen van Experience (The Experience Economy / Pine en Gilmore):

  1. Enjoyment
  2. Education
  3. Ethetic
  4. Escapism

Het DNA van het bedrijf of de omgeving is de basis voor een profiel dat men kiest om een experience te ontwikkelen. Je moet vooral dicht bij jezelf blijven om de authenticiteit en geloofwaardigheid te bewaken.”

In de Gouda Experience is gewerkt met een walkthrough met acht verschillende zones. Deze opzet, waarbij bezoekers per tijdseenheid dor de attractie worden geloodst, pakt goed uit met de huidige beperkende maatregelen vanwege de coronacrisis. Je kunt groepen relatief makkelijk scheiden. De capaciteit is berekend op 200 bezoekers gelijktijdig in het gebouw. Daarbij wordt uitgegaan van een gemiddelde verblijfstijd van één uur. Per blok mogen, onder normale omstandigheden, 20 a 25 personen starten met de tour. Zo kan er elke vijf minuten een nieuwe groep starten.

De acht zones zijn:

  1. Mindset; de bezoekers start in een zaal waar op een groot scherm het verhaal van de Gouda Cheese beeldend wordt weergegeven. Hier wordt ook Ralfie geïntroduceerd. Hij is de virtuele host die de bezoeker a.h.w. meeneemt door het land van de kazen.
  2. Ode aan de koe; De experience volgt het proces van het kaasmaken. Het is dan ook logisch om aandacht te besteden aan de koe als producent van het basisproduct; de melk.
  3. Vervolgens loop je door de melkwagen van campina naar de volgende ruimte.
  4. Daar vinden we de productie en het kaaspakhuis. Kazen moet rijpen. En dat is meteen een mooi moment om de bezoeker kennis te laten maken met het product. Je kunt o.a. een voelen hoe zwaar zo’n kaast eigenlijk weegt. De bezoeker wordt hier fysiek bij het product betrokken.
  5. In de vijfde ruimte zien we een kaaswand met allerlei leuke wetenswaardigheden over de kaas, gegoten in de vorm van een kaasquiz.
  6. Ook de cultuur rond de Goudse kazen komt aan bod. Dat onderdeel zal zeker de buitenlandse bezoeker aanspreken, want het is een mooi traditioneel Hollandse aankleding, die uitnodigt om een selfie te maken.
  7. De rondleiding sluit af met een proeverij van de verschillende kazen die in de omgeving van Gouda geproduceerd worden.
  8. Er is ook nog een horecagedeelte en een winkel waar bezoekers kennis kunnen maken met diverse producten die met kaas zijn gemaakt, of die goed passen bij de kaasjes.

De Experience houdt niet op bij de uitgang van het gebouw, voegt de andere initiatiefnemer Femke van Munster nog toe: “We denken niet dat toeristen alleen voor de Gouda Experience naar Gouda komen. Vandaar dat het belangrijk is om duidelijk te maken dat de Gouda Cheese onderdeel is van een stad en regio die nog veel meer te bieden heeft. We verwijzen de bezoekers dan ook graag door naar andere bezienswaardigheden en kaasboerderijen in de regio.”

Meer informatie:

www.goudacheese-experience.com

www.dst.nl

Dit artikel verscheen eerder al in Vakblad Recreatief Totaal