De verscherpte coronamaatregelen in België hebben een duidelijk effect op de recreatiesector. Waar de julimaand nog zorgde voor een topbezetting ziet de verblijfsrecreatie voor augustus juist een toename aan annuleringen. Ook de dagrecreatie zet zich schap.

De verscherpte coronamaatregelen in België hebben een duidelijk effect op de recreatiesector. Waar de julimaand nog zorgde voor een topbezetting ziet de verblijfsrecreatie voor augustus juist een toename aan annuleringen. Ook de dagrecreatie zet zich schap.

Om te beginnen met het goede nieuws: Met gemiddeld 70% bezetting (4% meer dan vorig jaar) was de maand juli een geslaagde maand. Maar daar tegenover staan wel extra kosten en lagere inkomsten voor de ondernemers, waardoor de rendabiliteit zwaar onder druk staat.

Donkere wolken boven Augustus

De sector blikt ook al vooruit op de rest van de zomervakantie. Maar dat is op dit moment nog een groot vraagteken. Voor de maand augustus lag de gemiddelde bezetting aan het begin van deze week op 51%, terwijl dat vorig jaar 66% was. Igor Philtjens: “Augustus kan nog alle kanten op. Sinds de aankondiging van de verstrengde maatregelen op de Veiligheidsraad van 27 juli ziet de helft van de logiesuitbaters een enorme toename in het aantal annulaties. Mensen bekijken de situatie nu echt van dag tot dag. Maar door de reacties uit de sector van de laatste 48 uur vrezen we dat augustus én de maanden daarna dramatisch zouden kunnen worden. Op dit moment hebben we nog een najaarscampagne gepland om onze ondernemers bijkomend te ondersteunen. Maar we blijven de situatie dagelijks monitoren om eventueel aanpassingen te doen.”

Effect op de ondernemers

De huidige situatie brengt extra stress en onzekerheid voor de logiesuitbaters met zich mee, wat psychologisch niet te onderschatten is. Naast de psychologische gevolgen heeft de coronacrisis ook economische gevolgen voor de uitbaters, zoals: lagere inkomsten (bevestigt 51% van de uitbaters), extra schoonmaakkosten (bevestigt 77% van de uitbaters), investeringen in extra beschermingsmateriaal (bevestigt 60% van de uitbaters) en extra personeelskosten (bevestigt 15% van de uitbaters). Igor Philtjens: “Ook al is de bezettingsgraad vergelijkbaar met 2019, toch zullen de bedrijfsresultaten van onze ondernemers onder druk staan, omwille van meer kosten en minder inkomsten. Gelukkig heeft corona ook nog enig positief effect teweeggebracht, namelijk het stimuleren van de creativiteit bij de ondernemers: van ontbijtmanden tot picknicks, maaltijden in een afhaalautomaat, individueel ontbijt in plaats van buffet, enz. En ik hoop dat ze die positieve dynamiek blijven vasthouden!”

Attracties presteren zeer uiteenlopend

Naast de logies bevroeg Toerisme Limburg ook een 30-tal grote Limburgse attracties. De resultaten zijn zeer divers. Iets minder dan de helft van de uitbaters zegt dat juli hetzelfde of beter verliep dan vorig jaar. De andere helft zegt dan weer minder goed. Opmerkelijk is dat zowel de cinema’s als de openluchtzwembaden allebei minder presteren, terwijl het meestal tegenhangers zijn op basis van het weer. De cinema’s dragen de gevolgen van de mondmaskerplicht, de capaciteitslimiet en het ontbreken van blockbusters. Voor de openluchtzwembaden waren er te weinig warme, zomerse ‘zwemdagen’ in juli. De binnenzwembaden met extra beleving, zoals in Center Parcs, scoorden wel goed in juli. Musea – zowel indoor als outdoor – noteren erg verschillende resultaten, afhankelijk van de operationele mogelijkheden of beperkingen.

Ook attracties zetten zich schrap voor augustus

Maar ook de attracties zien eerder donkere wolken hangen boven de maand augustus. Gezien de verkleinde bubbels vrezen de uitbaters voor een negatief effect op hun bezoekersaantallen. Zo stromen de annulaties voor groepen nu al binnen. “Bovendien zegt vier op de tien attractiehouders extra kosten te hebben om de coronamaatregelen na te leven, terwijl de inkomsten dalen. Dus ook bij de attracties komt de rendabiliteit van de ondernemingen onder grote druk te staan. Maar we hopen dat de situatie zich nog deels kan herstellen, en dat de Limburgers in augustus ook de attracties in eigen provincie verder gaan ontdekken“, aldus Igor Philtjens.

Meer informatie: www.toerismewerkt.be