Toerisme Vlaanderen speelt in op de betekeniseconomie

Toerisme Vlaanderen geeft in een memorandum aanbevelingen voor een nieuw toeristisch beleid: Het advies bevat een goede analyse van de toeristische ontwikkelingen. Dat is niet alleen interessant voor de Vlaamse overheid, maar ook voor alle ondernemers, ontwikkelaars en stakeholders die in dit werkveld actief zijn.

“We zijn anno 2019 in een nieuw tijdperk aanbeland: dat van de betekeniseconomie. De paradigmashift van ‘méér’ naar ‘beter’ is volop aan de gang in Europa.”

Zie hier onder een bloemlezing van inspiratie uit het advies. Maar ga zeker ook het hele rapport eens bekijken!

  • Reizen draagt de kracht in zich om diepe en positieve veranderingen teweeg te brengen bij mensen én hun omgeving. Dat noemen wij de transformerende kracht van toerisme. Het is de essentie van wat wij met zijn allen in de toeristische sector zouden moeten doen. (p.5)
  • Het toerisme van morgen zal meer dan ooit geworteld zijn in lokale gemeenschappen en bouwt het op de ziel van een plek. Buurten, dorpen en steden waar een evenwicht heerst, zijn net daardoor enthousiaste en trotse gastgemeenschappen. (p.7)
  • Traditionele marketing werkt met doelgroepen en daarbij horende doelgroepprofielen. Maar mensen laten zich niet in hokjes stoppen. Ze rekenen zichzelf echter wel vrijwillig tot zogenaamde scenes, tribes of communities. Het gaat hierbij om groepen waarin mensen bewust iets gemeenschappelijks en betekenisvols met elkaar delen. (p.9)
  • We evolueren naar betekenismarketing waarbij de wederzijdse belangen van passiegroepen in Vlaanderen en elders versmelten tot een wederkerige impact; waarbij betekenisvol (voor mensen) en waardevol (voor merken) de twee zijden van dezelfde medaille vormen. (p.10)
  • Participatie (van o.a. mensen met een beperking en mensen in armoede) bevorderen is een moeilijke evenwichtsoefening. Kortingen alleen zijn niet voldoende, want de financiële drempel is niet de enige die overwonnen moet worden. Er zijn fysieke drempels, er is ook nood aan vaardigheden, een zekere mate van verbondenheid en voldoende uitdaging. (p.11)
  • Het vinden en behouden van kwaliteitsvolle medewerkers is een grote uitdaging voor de toeristische sector. Toerisme Vlaanderen zet in op competentieverhoging. Maar we willen ook wie in toerisme actief is met mekaar verbinden zodat de groep een hefboom kan zijn voor het individu. (p.13)

Bron en meer informatie: Memorandum Reizen naar Morgen – Toerisme Vlaanderen aan de Vlaamse overheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *