Nieuwe monitor peilt vakantie-intenties in Nederland en de grootste inkomende kernmarkten

NBTC is in samenwerking met Royal Schiphol Group de vakantie sentiment monitor gestart: een serie metingen naar het reisgedrag van toeristen uit Nederland en internationale kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.

Keukenhof

Driekwart van alle buitenlandse gasten die Nederland jaarlijks ontvangt komt uit een van deze landen. “Het is voor de sector meer dan ooit belangrijk om te weten wat de veranderende reisintenties zijn van inwoners van deze landen, waarnaartoe en wanneer ze reizen en of ze bijvoorbeeld al daadwerkelijk hebben geboekt. Op basis van deze inzichten kan gericht gewerkt worden aan herstel,” vertelt Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC.

In China meer vakantieplannen dan in andere landen

Eerste resultaten uit de vakantiemonitor van eind mei laten zien dat 60 procent van de inwoners vakantieplannen heeft dit jaar. Chinezen hebben opvallend meer vakantieplannen (76 procent) dan inwoners uit de overige landen (60 procent). Een mogelijke reden hiervoor is dat in China de situatie al langer stabiel is in vergelijking met bijvoorbeeld de situatie in Amerika (58 procent). Ook blijkt uit de vakantiemonitor dat twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Jos Vranken: “Sinds de eerste meting eind mei versoepelen veel landen hun coronamaatregelen. We zijn dan ook benieuwd in hoeverre deze versoepeling invloed heeft op het reisgedrag. Eind juni verwachten we de nieuwe resultaten van de vakantiemonitor te kunnen presenteren. De komende periode volgen er nog minstens drie metingen.”

Vakantiemonitor biedt inzicht voor herstel

“Feit blijft dat de toeristische sector keihard wordt geraakt door de coronacrisis, ondanks de aangekondigde versoepelingen. Waar vorig jaar nog ruim 20 miljoen internationale toeristen naar Nederland kwamen, zijn dit er naar verwachting dit jaar ruim 8 miljoen. Daarnaast verwachten we ook nog dat 50 procent minder Nederlanders op vakantie gaan in eigen land. De vakantiemonitor is één van de initiatieven ten behoeve van duurzaam herstel voor deze waardevolle sector,” licht Jos Vranken toe.

Nederlanders op vakantie in eigen land: ‘Hier moet je zijn’

Een ander initiatief van de herstelaanpak is de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’. Jos Vranken: “Met de aftrap van deze beweging ´Hier moet je zijn´ inspireren we, samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf, in eerste instantie Nederlanders, om prachtige onbekende plekken in eigen land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. En het is veilig en vertrouwd, dat is zeker nu van groot belang bij de bestemmingskeuze, zo blijkt ook uit de eerste resultaten van de vakantiemonitor. Met een variant hierop zullen we ook gasten uit Duitsland en België voorlichten over de mogelijkheden voor een aangename en veilige vakantie in Nederland.”

Bron en meer informatie: www.nbtc.nl


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *