Hoe verleid je de hotelgast?

Hotels.com heeft onderzoek gedaan naar de meest populaire voorzieningen onder hotelgasten. Uit het onderzoek blijkt dat gratis Wi-Fi de belangrijkste faciliteit is bij het zoeken naar een hotel voor vrijetijds- en zakelijke overnachtingen. Ook een gratis ontbijt en gratis parkeerplaats is voor veel hotelgasten belangrijk .

hotelsOveral online als nummer 1

  • Gratis Wi-Fi is de belangrijkste factor bij het kiezen van een hotel voor vrijetijdsovernachtingen (30%), vergeleken met 34% in 2013.
  • 50% van de respondenten vinden gratis Wi-Fi een must-have tijdens een zakelijke overnachting, vergeleken met 56% twee jaar geleden.
  • Gratis Wi-Fi is een technische faciliteit waarvan 60% van de respondenten hoopt dat het als standaarddienst wordt aangeboden in alle hotels. Dit is 6% lager dan in 2013.

Liefde voor eten en drinken

  • Gratis ontbijt is opnieuw de één na belangrijkste faciliteit voor vrijetijdsreiziger (21%) en de derde must-have voor zakenreizigers (12%). Zakenreizigers vinden de nabijheid van openbaar vervoer, restaurants en winkels belangrijker dan een gratis maaltijd.
  • Men geniet het liefst van vers fruit (16%) en koffie of thee (16%). Ook vlees (12%), eieren (12%), brood of toast (8%) en een lekkere selectie van sapjes (8%) worden graag genuttigd. Nederlanders geven het meest om een vers kopje koffie of thee bij het ontbijt (66%).
  • Moderne koffie- of espressomachines zijn de favoriete faciliteiten op de kamer (23%).
  • 33% van de respondenten vindt een gratis flesje water de simpelste faciliteit die ze graag in hotelkamers zien.
  • Gratis ontbijt is de hoogst scorende niet-technische faciliteit, die reizigers graag als standaard zien in alle hotels (27%), gevolgd door een koelkast voor persoonlijk gebruik (15%). Slechts 3% van de respondenten zegt dat ze het gratis ontbijt schrappen als ze op die manier minder hoeven te betalen voor de hotelovernachting.
  • De droomfaciliteit van reizigers is het bezoeken van een chocolaterie om zelf iets lekkers uit te zoeken voor het slapen gaan (34%). Nederlanders voelen echter meer voor elke dag verse bloemen in de hotelkamer (35%).

Parkeren en technologie

  • Op de derde plek vinden vrijetijdsreizigers gratis parkeren het belangrijkst bij het boeken van een hotelovernachting (10%).
  • Bekabelde kamers met één afstandsbediening om meerdere faciliteiten te bedienen, zoals licht, TV en verwarming, vindt 22% van de respondenten belangrijk. Daarna komt de aanwezigheid van docking stations met 15%.
  • Ver onder gratis Wi-Fi vinden hotelgasten opladers en HD televisies (8%) de meest gewilde technische faciliteit, die standaard aangeboden dient te worden.

Minder in trek

  • 24% van de wereldreizigers vindt minibars overbodig en 17% geeft aan dat de minibars ongebruikt achter blijven.
  • Telefoons in badkamers zijn het minst gebruikte voorwerp (22%). Draadloze telefoons krijgen maar 1% van de stemmen als gewenste simpele faciliteit in een hotelkamer.
  • Nederlanders geven aan dat de broekpers een item is dat zij nauwelijks gebruiken (30%).

Gasten met vlugge vingers

  • Bij de vraag of de respondenten ooit iets uit een hotelkamer mee hebben genomen zonder te retourneren, reageerde maar 27% van de Argentijnse hotelgasten met ‘niks’, gevolgd door Singaporese en Spaanse gasten met respectievelijk 29% en 30%. Dit is een groot verschil met Nederlanders (51%), Colombianen (69%) en Noren (67%). Koreanen, Chinezen en Denen gaven aan dat zij nog nooit iets uit een hotel hebben gestolen.
  • De meest gestolen voorwerpen zijn schrijfwaren (20%). Opmerkelijk is dat 1% van de respondenten aangeeft dat ze deze simpele faciliteit graag meer in hotelkamers zien. Slippers komen op een tweede plek (12%), gevolgd door sleutelkaarten op derde plek (10%) van meest gestolen voorwerpen.
  • Hotels.com biedt de mogelijkheid om bij het boeken van een hotelovernachting gebruiken te maken van zoekfilters op faciliteiten.

Meer informatie: www.hotelsdotcom.leadspr.com

Eén reactie

  1. Leuk onderzoek, maar met wifi en een gratis ontbijt verleid je geen gasten. Gasten verleid je met het doel waarvoor ze komen voor de overnachting. Dit artikel suggereert dat ik in een hotel ga overnachten omdat het Wifi en/of een gratis ontbijt biedt. Daarom ga ik niet naar een hotel. Ik ga naar hotel, omdat ik voor een zakelijk verblijf ergens moet overnachten en als leisure gast omdat ik de omgeving van het hotel wil ontdekken en beleven dat ik elders nog niet heb gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *