ANVR laat zoek- en boekgedrag vakanties onderzoeken

Voor de eerste maal heeft onderzoeksbureau GfK uitgebreid aanvullend onderzoek gedaan in de afgelopen periode november-april onder zo’n 6.500 personen die een vakantie hebben geboekt via een ANVR-reisonderneming of op andere wijze. Dit om inzichtelijk te maken hoe de totale reismarkt zich ontwikkelt.

anvrZo gebruikt ruim driekwart van de respondenten thuis een laptop of PC ter oriëntatie van zijn vakantie, waar 13% ook afgaat op de mening van vrienden en familie. Zo’n driekwart van alle boekers kiest uiteindelijk voor een buitenlandse vakantie, de overige 25% viert vakantie in eigen land.

De wijze van zoeken en boeken, bestemmingen en de soort reizen staan centraal in dit nieuwe, aanvullende onderzoek ‘Consumer Travel Tracker’ om de dynamische reisbranche verder in kaart te brengen.
Reisbrancheorganisatie ANVR, samen met zo’n 1150 bij haar aangesloten verkooppunten, werkt al jaren samen met onderzoeksbureau GfK aan de Travelscan.

Alle ANVR-reisondernemingen (reisbureaus, zakenreisbureaus, touroperators) werken on- en/of offline. Uit dit onderzoek komt onder andere naar voren dat de meeste reizigers ook hun laptop of PC gebruiken voor het boeken van een reis, maar bij pakketreizen boekt 20% toch het liefst persoonlijk. Ook bij boekingen die vroeg in het zomerseizoen worden gedaan is het aantal dat via een reisbureau boekt hoger dan bij andere kanalen.
Ondanks dat voor alle type vakanties (pakketreis, alleen een accommodatie of vervoer, een samengestelde reis) het merendeel direct bij de aanbieder boekt, wordt voor het boeken van alleen een accommodatie redelijk vaak (zo’n 34%) het reisbureau of bookingssite ingeschakeld.

Voor vakanties in het buitenland blijven pakketreizen de meest gewilde samenstelling (40%), waarbij dan vooral gekozen wordt voor een hotelovernachting. Van alle strandvakanties boekt zelfs 70% een pakketreis, en naar Griekenland en Turkije is dat meer dan 80%.

De resultaten van het onderzoek, dat viermaal per jaar wordt uitgevoerd, bieden ANVR-reisondernemingen inzicht in een constant veranderende markt en geven handvatten om hun marketingstrategie waar nodig aan te passen.

Bron: persbericht ANVR

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *