Website / Toolbox voor ondernemers in de 55+ markt

Hogeschool Saxion ontwikkelde de 55+ Toolbox. Dit is een website die ondernemers helpt bij het ontwikkelen en vermarkten van innovatieve producten voor 55+ers. De focus ligt daarbij op de thema’s: wonen, koken, bewegen en het bedienen van (technische) apparatuur.

Inbreng van ondernemers

De gratis ‘toolbox’ bevat veel informatie over de snel groeiende 55+ doelgroep. Gebruikers (ondernemers) wordt gevraagd hun ervaringen met de website of kennis over innovatie voor de 55+ers op de site te delen. Daar komt binnenkort ook een blog waar 55+ers zelf de ervaringen met producten en marketing kunnen melden. Ondernemers kunnen met deze informatie rekening houden met specifieke wensen en kenmerken van 55+ers.

Van concept tot verkoop

Het project is enerzijds gericht op productontwikkeling voor vitale ouderen (50+ers) en anderzijds op marketing en verkoop voor deze doelgroep. Voor ondernemers die zich specifiek op deze doelgroep richten biedt de website veel praktische kennis. U kunt er o.a. de volgende informatie vinden:

Verkennen
* Kwantiteit van de doelgroep/marktsegment
* Wat zijn de kenmerken van de doelgroep?
* Concurrentie
* Wat leer ik van de huidige producten?
* Wat is de business case?

Producten ontwikkelen
* Hoe zet ik een goed programma van eisen voor deze doelgroep op?
* Welke ontwerptools zijn effectief bij het ontwerpen voor de 55plusser?
* Hoe kies ik materialen, vorm en kleuren?
* Hoe weet ik of mijn ontwerp goed is?
* Welke keurmerken voor producten voor de 55plusser zijn er?

Marketing
* Hoe bepaal ik de marktomvang voor dit product?
* Wat is de gebruiker- en koperdefinitie?
* Wat concurreert met dit product?
* Welke marketingmiddelen (P’2) passen bij het product en de 55plusser?
* Wat is de behoefte van de 55plusser achter dit product?

Produceren
* Waaraan moet een gebruikshandleiding voldoen?
* Waaraan moet een verpakking voldoen?
* Hoe sluit ik risico’s uit?
* Hoe valideer ik het ontwerp voor de 55plusser?

Vermarkten
* Hoe selecteer ik geschikte dealers?
* Welke retailconcepten zijn mogelijk?
* Welke service wil de 55plusser?
* Welke boodschap en communicatiemiddelen zijn geschikt?
* Hoe kun je de communicatiestrategie testen?

De website is het resultaat van een samenwerking tussen Saxion, Syntens, Jaarsma+Lebbink, Panton, Sentrum, Novay en de Technologie Kring Twente.

Ervaar de Toolbox 55+ zelf op: www.55plustoolbox.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *