Britse inspiratie voor dagattracties platteland

Plattelandsrecreatie in Groot Brittannië kent een heel eigen ontwikkeling. Boerderij-attracties worden gesteund door de National Farm Attractions Network (NFAN). Zij kozen uit hun midden als beste Farm Attraction van 2014: Cotswold Farm Park. Reden voor Pretwerk om eens wat inspiratie op te doen aan de overkant van de Noordzee.

Adam Henson (Cotwold Farm Park) en een van zijn bezoekers
Adam Henson (Cotswold Farm Park) en een van zijn bezoekers

Kennis en netwerken
De NFAN is inmiddels de 250 leden gepasseerd. Het netwerk is opgericht om gezamenlijk problemen aan te pakken, kennis te delen en de branche sterker te maken. Praktisch zaken, zoals dierziektes en contact met mensen, of marketing van het platteland, zijn onderwerpen die in forums worden besproken (deels voor ‘members only’). Op de websites staan voor diverse onderwerpen ook uitgebreide handleidingen. Er worden jaarlijks ook diverse workshops georganiseerd en verkiezingen van beste bedrijven.
Meer informatie: www.farmattractions.net

Cotsworld Farm Park

Aangezien deze vereniging zich heeft bewezen als effectief en succesvol, hebben we enkele vragen gesteld aan de beste Britse ‘Farm Attraction’ van 2014: Cotswold Farm Park, een boerderij waar kinderen spelenderwijs leren over het leven op de boerderij. Het is een attractie die dicht bij zijn roots blijft; de boerderij. Daarnaast is ook ‘conservation’ (behoud) een essentieel onderdeel van het programma. Bekijk de video-introductie:

Wat maakt Cotwold Farm Park anders dan andere parken?
Ondernemer Adam Henson: “Dit Farm Park is uniek in zijn soort. Mijn vader, Joe Henson, opende de boerderij voor het publiek in 1971. Het was een manier om het publiek iets te laten zien over zeldzame rassen boerderijdieren die het Verenigd Koninkrijk dreigde verliezen – en dat is nog steeds een van onze belangrijkste doelstellingen van vandaag.”

Welke rol speelt NFAN voor julie?
Henson: “Het is erg handig. Het is vooral een fantastische manier om contacten met collega’s te onderhouden die met dezelfde problematiek te maken hebben.”

Is het lastig om een keuze te maken tussen boerenbedrijf en recreatieve attractie?
Henson: “Het is zeker belangrijk om de juiste balans te vinden. Wij streven er naar een divers bedrijf te runnen waarin deze twee onderdelen hand in hand functioneren. Voor beide kanten van het bedrijf is een eigen team verantwoordelijk. Die kunnen zich concentreren op hun eigen vakgebied. Samen zorgen ze voor de best mogelijke ervaring van bezoekers, terwijl we op hetzelfde moment ook de boerderij als zakelijke eenheid bloeiend houden.”

Waarin onderscheiden Boerderij-attracties zich van reguliere attracties?
Henseon: “Hier in het Verenigd Koninkrijk, is er steeds meer belangstelling van mensen (van alle leeftijden) om te leren over waar hun voedsel vandaan komt. Uiteraard zijn boerderij-attracties de uitgelezen plekken om op die interesse in te spelen. We willen vooral jongeren die betrokken en geïnteresseerd maken in de landbouw. Op ons park komen kinderen, soms voor het eerst, in contact met dieren. Voor mij is er niets mooier dan dan de reactie op hun gezichten wanneer ze voor het eerst kennis maken met een geit of de biggetjes!”

Meer informatie: www.cotswoldfarmpark.co.uk

Situatie in Nederland
In Nederland zijn er ook diverse partijen die samenwerken in plattelandsrecreatie. Het meest bekend zij de initiatieven in de verblijfsrecreatie (Stichting Vrije Recreatie SVR en de VeKaBo.) De afdelingen die zich bij brancheorganisatie LTO bezighielden met ‘recreatie op het platteland‘, zijn de afgelopen jaren flink gekrompen. Eerder dit jaar kwamen diverse partijen bijeen om de toekomst van plattelandsrecreatie te bespreken. Belangrijkste vraag was toen: Wie trekt de kar van het plattelandstoerisme?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *