Utrecht naar miljoen museumbezoekers

Passend bij de geplande verdere groei van het aantal bezoekers aan Utrecht slaan de Utrechtse musea en Toerisme Utrecht de handen ineen om in 2013 1 miljoen museumbezoekers aan te trekken. Na een succesvol proeftraject ondertekenden beide partijen deze week hun officiële samenwerking. “De unieke veelzijdigheid van de Utrechtse musea zijn een troefkaart voor de stad.”

De strategische verbintenis betekent een flinke uitbreiding van de bestaande samenwerking. Directeur Ward Rennen van Musea Utrecht is enthousiast over de gezette stap, die inhoudt dat de komende jaren de musea hun gezamenlijke promotie grotendeels gaan uitbesteden aan Utrecht Marketing.

Stadswandelingen vanuit musea
“Eerder dit jaar hebben we al ervaring opgedaan met enkele succesvolle gezamenlijke acties, en die samenwerking is ons heel goed bevallen”, zegt Rennen. “Zo zijn er rond enkele tentoonstellingen stadswandelingen ontwikkeld, gingen de musea mee in tientallen buitenlandse persbezoeken, was er een groep touroperators op bezoek en was de museumnacht prominent te zien in de Utrechtse televisiecampagne. Een hoogtepunt was ook de gezamenlijke ontwikkeling van de Pop-Up Expo in Hoog Catharijne, een baanbrekend concept dat nieuwe museumbezoekers aantrekt. Musea zijn belangrijk voor Utrecht, en dus is het goed dat we voortaan gekoppeld zijn aan het stadsbrede platform van Utrecht Marketing. Zo’n brede aanpak geeft ons, en ook andere partijen in de stad ongekende mogelijkheden.”

Stad van kennis en cultuur
Dat laatste onderstreept ook directeur Ronald Trum van Toerisme Utrecht, waaronder Utrecht Marketing valt: “Het product van de stad Utrecht bestaat uit losse elementen die elkaar prima versterken. En bij de vermarkting van onze centrumstad van kennis en cultuur zijn de musea essentieel, een troefkaart die we ten volle moeten uitspelen om succesvol te zijn. Deze lange termijn-samenwerking biedt ons de mogelijkheid om substantieel te investeren. En dat is nodig, want de ambitie is hoog: al in 2013 willen we samen de grens van 1 miljoen museumbezoekers overschrijden. Een flinke opgave, want juist volgend jaar heropenen de belangrijkste Amsterdamse musea hun deuren.”

Pop-up expo
Om de doelstellingen te halen is de samenwerking meteen gestart. Zo is via ruim 50 Utrecht Info Points de speciale museumfolder verkrijgbaar, en wordt gewerkt aan een Sinterklaas- en Kerstvariant van de Pop-Up Expo die vanaf begin november ook door de winkeliers kan worden ingezet. “Net als de museuminspectie die we binnenkort samen met de ANWB gaan doen een prima voorbeeld van de brede samenwerking die we nastreven in Utrecht”, aldus manager Michiel van der Schaaf van Utrecht Marketing. “Bovendien zijn de musea nauw betrokken bij de abricampagne die samen met centrummanagement komende jaren te zien is in de regio en zijn ze prominent onderdeel van het nieuwe Winter Utrecht waarmee we de winterevenementen in de Domstad voortaan bundelen.”

Meer informatie: www.museautrecht.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *