Trend attracties in Europa: Parken worden meerdaagse bestemmingen

Het nieuwste TEA (Themed Entertainment Association) jaarrapport is weer verschenen met daarin een overzicht van de ontwikkeling van attractieparken, waterparken en musea in de wereld. Dit jaar is er extra aandacht voor een specifieke (groei)categorie: uitzichtpunten.

Efteling Hotel Loonse land

De Europese markt wordt gekarakteriseerd als een verzadigde markt. Daarin spelen overnames een belangrijke rol. Het zijn vooral de ketens die daarmee hun marktaandeel in deze regio willen vergroten. Een andere trend in Europa is de ontwikkeling van parken als (meerdaagse) destinatie. Zo bouwen steeds meer parken verblijfsaccommodatie en een second gate m de verblijfstijd te verlangen.

Positie Nederland in de ranglijsten

In de ranglijst van wereldwijd beste bezochte attracties in 2018 staat De Efteling met 5,4 miljoen bezoekers (groei + 4%) op plek 22. In Europa staat De Efteling op plek 3, achter 1. Disneyland Park Paris en 2. Europa Park, en voor 4. Walt Disney Studios Park in Paris.

Bij de Waterparken staat het Tikibad Duinrell in de Europa op plek 6 met 400.000 bezoekers (+ 14,3% bezoekers). Bij de musea is Nederland in de Europese ranglijsten vertegenwoordigd door het Rijksmuseum (15: 2,3 miljoen bezoekers) en het Van Gogh Museum (18: 2,2 miljoen bezoekers)

Uitzichtpunten

Een categorie die dit jaar nader is onderzocht is die van uitzichtpunten (Observation Experiences). De beste bezochte punten ter wereld zijn de Tokyo Skytree (6,4 miljoen bezoekers), De Eiffeltoren (6,2 miljoen) en de London Eye (3,9 miljoen). Nederland komt in deze lijst niet voor, want voor een plek in de top 20 zijn minimaal 1.250.000 bezoekers nodig. In Nederland kennen we o.a. De Euromast, de ADAMtoren en diverse kerktorens je kunt ‘beklimmen’.

Meer informatie: www.teaconnect.org/index.cfm

TEA Raport over 2018 (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *