Relatief grote prijsstijging voor bezoek aan musea en dierentuinen

Wie deze zomer een museum of dierentuin bezoekt, moet fors meer betalen dan vijf jaar geleden. Sinds juli 2014 zijn de toegangsprijzen gestegen met gemiddeld 17 procent. In diezelfde periode was de gemiddelde prijsstijging in Nederland zo’n 7 procent.

Apenheul

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook de toegangsprijzen voor bijvoorbeeld bioscopen, theaters en concerten stegen bovengemiddeld, met 10 tot 14 procent.

Bij een dagje uit horen verder zaken als eten en drinken, parkeren en (openbaar) vervoer. Ook daar heeft het CBS naar gekeken. Opvallend is dat de parkeertarieven sinds 2014 stegen met 16 procent. Ook voor snacks moet de bezoeker of toerist de portemonnee trekken, met een prijsstijging van 15 procent. Brandstof werd wel goedkoper: de prijs van benzine daalde met 4 procent, van diesel met 5 procent.

Tijdens de zomervakantie gaan huishoudens er vaak een dagje op uit. Musea en dierentuinen zijn van alle waargenomen bestemmingen zonder vrije toegang het sterkst in entreeprijs gestegen, namelijk met 17 procent over de afgelopen vijf jaar. Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen.

Bezoekers van recreatie- of sportevenementen en attractieparken waren ook duurder uit. De toegangsprijzen zijn over de afgelopen vijf jaar gemiddeld met bijna 14 procent gestegen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010. Een bezoek aan het theater, een concert, een muziekfestival of de bioscoop werd 10 procent duurder.

Ook prijzen horeca en OV omhoog

Bij een dagje uit hoort naast de toegang voor een attractie of evenement vaak ook een hapje eten buiten de deur. Eten en drinken in een restaurant kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent.

Ten slotte zijn de kosten van het dagje uit deels afhankelijk van het vervoermiddel. Voor automobilisten zijn de parkeertarieven in vijf jaar tijd bijna 16 procent hoger geworden, terwijl de prijs voor benzine en diesel in diezelfde periode met 4 en 5 procent is gedaald. Voor mensen die met de trein, tram of bus reizen is het vervoer 11 procent duurder vergeleken met juli 2014.

Bovengenoemde prijsstijgingen gelden voor de reguliere ticketverkoop. Kortingskaarten of acties van derden zijn niet meegenomen.

Bron en meer informatie: www.cbs.nl

Kaartje is nog te goedkoop!

Leisure Expert Hans van Leeuwen reageert op de conclusies van het CBS en de verhalen die de media daar over publiceren: “Kosten dagje uit met het gezin rijzen de pan uit als we de media mogen geloven. Het entreekaartje zal best wat duurder geworden zijn en de horeca prijziger. Vergeet niet dat men deze prijsverhoging baseert op het prijspeil van 2014. De sector zat destijds nog volop in de nasleep van de crisis en jarenlang had men geen prijsverhogingen door gevoerd. Onderussen werd er wel enorm geïnvesteerd in nieuwe attracties, dierenverblijven en kwalitatieve Foodconcepten! Ook de hospitality is er op vooruit gegaan. In het buitenland liggen tarieven bijna 2x hoog als we ook nog eens alle gemiddelde kortingen van 37% op een kaartje rekenen. Weet je dat een toegang bij diverse Nationale Parken geheel gratis is. En volwassenen bij @ballorig en @Monkeytown mogen gratis naar binnen. Met mooie pretparken als @efteling @toverland @Burgerszoo @Julianatoren @DrentseKoe en heel veel andere #daguitjes die veel PRET bieden tegen aantrekkelijke tarieven is de consument in ons land het beste af.”

Meer informatie: www.pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *